Viborg Musik og Hifi klub

Hjem  Arrangementer  Supertræf  Links  Om Klubben  Galleri

SUPERTRÆF 2012

Så fik vi langt om længe arrangeret SUPERTRÆF igen.
Og jeg havde glædet mig til denne dag, og syntes at Viborg musik og HIFI klub kan være stolte.Jeg var især glad for at vi fik et fornuftigt antal besøgende, på trods af at man kunne føle at dele af, den HIFI presse der er tilbage, ikke var villig til at bakke op om sådan et arrangement, som jo i sidste ende er i alle HIFI og musik elskers interesse.



Det blev mit lod at skrive om rummet, hvor der var opstået en super konstellation bestående af Vassago HIFi, Hartvig Audio og Dyrholm Design Audio.

 

Vassago Hifi:

High end butik, i Odense, drevet og ejet af Rene Jensen, som har nogle af bedste High end mærker under tag, og har han det ikke, er han som regel behjælpelig ned at skaffe det.

 

Vassago stillede op til supertræf med det bedste fra Pass Labs og Wadia.

Højttaler                                        Pass Labs          Top model       SR-1
Forforstærker                                 Pass Labs          Top model       XP 30
Effekt                                            Pass Labs          Top model       Concept Amps XS 150
CD                                                 Wadia              Top model       S7i

Riaa                                               Pass Labs          Top model

Bemærk:           Vi kan være stolte over at der var Europa premiere på Concept Amps (messe udstilling )

For flere detaljer vedr. Produkterne se Vassago´s hjemmeside. 

Hartvig Audio.                                                         http://hartvigaudio.com/

En forholdsvis ny spiller på HIFI banen, Søren Hartvig, konstruktør, af en ny pladespiller, i den absolutte ”tunge ende”.  Igen har, vi lov til at være lidt stolte her i lille Danmark.

Dansk udvikling/produktion i top klasse
Søren stillede op til supertræf med pladespilleren HARTVIG TT signature med batteri supply.
Arm, Breuer C8, og med pick up Dynavector XV1S, moving coil.

For flere detaljer, se konstruktørens hjemmeside.

Dyrholm Design Audio.                                        http://www.dyrholmdesignaudio.dk/

John Dyrholm, konstruktør og udvikler, af Hi-fi kabler.
Hvad skal jeg sige, endnu en dansk konstruktør, vi kan være stolt over.

Dansk udvikling/produktion i top klasse.
John havde en stand på supertræf, hvor man kunne købe udgåede modeller til fordelagtige priser, og desuden få sig en god kabel snak. Og det kunne jeg se at mange benyttede sig af.
John stillede op til supertræf,  med hans top kabler fra Zodiac Serien.
Der blev i anlægget brugt, 2 sæt højttaler kabler og alle Pass Labs delene var forbundet med Zodiac XLR kabler.
For flere detaljere vedr. produkterne se producentens hjemmeside.

Lyden.
Lad mig begynde med at sige at når man går rundt og snakker med forskellige folk på sådan et træf og hører deres opfattelse, så opdager man jo hurtig, at vi hører forskelligt, vi har forskellige opfattelse af lyd!
Hvor jeg syntes at noget var godt, kunne jeg få en tilbagemelding fra en anden om at det var noget skidt!
Nogle kunne sågar dømme et anlæg ”ude” bare ved at lytte på gangen. Jeg mener nu at man burde som minimum bruge 10 minutter, og høre et par forskellig numre, det andet er for useriøst.
Vassago, med det bedste fra Pass Labs/Wadia, Hartvig Audio, med hans top pladespiller, og Dyrholm Design Audio , med hans top serie Zodiac, var bragt samme til Supertræf, og jeg havde allerede mulighed for at høre dette super anlæg fredag aften, da de pakkede det ud af kasserne.
De fleste af delene i dette super setup var ”nye” og det kunne jeg godt høre fredag aften, der var lyden hård.  Jeg ved også af erfaring at, elektronik bliver bedre efter mange timers break ind.
Men da jeg mødte ind klokken 0800 næste morgen, og kiggede ind var Søren Hartvig kommet, og jeg må sig at lyden var faldet bedre på plads, der var nok også brændt adskillige kwh af.
Hvordan de enkelte ting lyder, vil jeg have svært ved at udtrykke nøjagtig, da det jo er et anlæg som jeg ikke har hørt før, og hvad gør hvad!
Lyden var dog absolut ”High-end”, der var et godt perspektiv, god rum fornemmelse og meget detaljeret lyd.
Bassen var tør, hurtig og meget kontrolleret, sjælden har jeg hørt både Jennifer Warnes og Tracy Chapman, uden bas problemer. Dette skyldes nok det lukkede højtaler system.
Med pladespilleren på blev lyden en anelse varmere, og der var mere nærvær.
Et anlæg i en prisklasse vi fleste drømmer om, dejligt at kunne opleve det på SUPERTRÆF. 

En rigtig god oplevelse.

Sound and Magic Odense:


Sound & Magic - http://www.soundandmagicodense.dk/ - var også repræsenteret på Supertræf 2012.
Der blev bl.a. spillet på følgende udstyr:

Kado prototype, aktiv, med Hypex effektforstærker, 4 vejs
Vitus Audio SL 101
Marantz SACD 11S2
Samt:
Kado 3.0 højttaler, prototype
Kado 2.0 højttaler
Kado 3 vejs aktivmodel, som var trimmet til 25 kvadratmeter (her var rummet væsentlig større!)
Audio Aero SACD afspiller ”La Source”
Hypex, egen produktion med let ombygning.
Kabler: bl.a. Forsman højttalerkabel og Cardas signalkabel, balanceret


Kado er et nyt dansk højttalermærke, som det absolut var spændende at lægge ører og øjne til. Hvad angår sidstnævnte, var det ikke til at komme uden om, at disse højttalere absolut var i et spændende, moderne design, ligesom finishen generelt var upåklagelig.
Der anvendes i Kado højttalerne kvalitetsenheder af bl.a. dansk og italiensk herkomst. Hvordan lød det så?
Ja, lyden var absolut dynamisk og ganske velopløst, om end Kado 3 altså var trimmet til et væsentlig større rum.


Brian Skov fra Sound & Magic sysler også med tanken om at spille firkanals hi-fi og har lovet os, at det har vi til gode til næste gang, han får mulighed for at præsentere sit udstyr for os. Tak for en god demonstration af et absolut lovende nyt højttalermærke og spændende elektronik.

 

Thorhauge
Thorhauge Audio var igen med på årets Supertræf – denne gang med et andet setup end i 2009.

Setup’et bestod af:
Intersection Preamplifier m/Riaa
Intersection MC Step-up

M.100 Monotrin med EL34 rør
DIY pladespiller
 Modificeret Helios Scorpio III arm
Denon 103R PickUP
Højttalerere model 25/90 

Som man næsten kan gætte, er monotrinene på 100 watt – og med en højttaler med en følsomhed på 90db var der masser af overskud. Højttaleren rækker ned til 25Hz (-3db).
Forforstærkeren koster inkl. MC Stepup 18.500,-. Monotrinene koster 25.000,- for et sæt. Steen Thorhauge sælger ikke pladespilleren, men har en CD-afspiller på programmet – den var dog ikke med på Supertræf. Højttaleren koster 24.000,- for et sæt.
Steen havde fået et af de mindre rum – men et rum som til gengæld giver noget intimitet. Der var plads til en 8 lyttere ad gangen – og jeg var så heldig at få en af de gode pladser.
Jeg afslører vist ikke for meget hvis jeg påstår, at Steen godt kan lide musik med singer/songwritere, blues, jazz og mere i den boldgade. Jeg hørte bl.a. Hans Theessink og Dire Straits, da jeg var forbi.
Jeg mener også at kunne huske, at Steen engang har fortalt, at hans elektronik også er udviklet med den slags musik, hvilket faktisk hænger godt sammen med det lydbillede jeg oplevede. Nu hørte jeg heller ikke andre musikstilarter over anlægget, men vil tro at det gør sig bedst til netop blues, jazz, singer/songwriter o.lign. musik.
Jeg hørte et levende lydbillede, ikke med fokus på mikrodetaljer, men med fokus på live-feeling, nerve, fodtramp og mere fra den boldgade. Det blev aldrig kedeligt, men hvis man VIL høre de små detaljer og lange udklingning på et bækken, skal der nok pilles lidt ved sammensætningen af systemet. Er man til klubstemning, varme/fylde og i det hele taget swingende musik, er vi til gengæld ved at være der.
Jeg vil dog vove den påstand, at det i højere grad er sammensætningen af det præsenterede system og ikke nødvendigvis alle de enkelte komponenter, som trække lyden i denne retning. Jeg spiller selv på forforstærkeren og MC Stepup’en med et lysere og mere detaljeret resultat. Har også afprøvet et sæt af Steens monoblokke i eget setup med et mere detaljeret og lysere resultat (dog M.165’eren og ikke M.100).
Som de fleste nok ved udvikler Steen rørbaseret grej – og det vil nogen måske også synes at lyden bærer præg af. Den varme og levende mellemtone som rørgrej tit er repræsentant for, var i hvert fald til stede. Der var i øvrigt også masser af bund (var der nogen der sagde at rør ikke kan spille bund?!).



Opfølgning:

Steen har her et par dage efter arrangementet fortalt mig, at han under arrangementet syntes, at rummet havde en lidt kedelig indflydelse på setup’et – især på dynamikområdet og bassen, men at han efterfølgende havde fundet ud af, at det ikke var rummet det var galt med, men Pickup’en som havde fået en skade. 

Med det in mente kan jeg også lidt bedre forstå, hvorfor jeg ikke kunne genkende anlæggets villighed til at levere detaljer og dermed indirekte også havde et mere begrænset dynamikomfang og perspektiv end jeg har hørt setup’et har kunnet levere i andre sammenhænge.



Flexaudio - Eardrops


Rune Skov er altid god for en spændende demonstration, og der blev spillet på Opera Consonance Tristan og Orfeo cd afspiller og forstærker. Højttalerne var de nye Raidho C – 1.1, som adskiller sig væsentligt fra den gamle C – 1, og den er bl.a. med Titanium svingspole og ny diskant m.v.

Rune ville foreslå, man går ind på hjemmesiden
http://www.raidho.dk/. Her kan man bl.a. læse mere om teknologien og de nyeste anmeldelser af bl.a. autoriteter på området som Roy Gregory og Jonathan Valin - så ved man hvorfor C – 1.1 måske er verdens bedste standerhøjttaler, som Rune ikke ubeskedent udtrykker det.

Kablerne var fra den nye Norse 2 serie fra Nordost og modellerne der blev brugt var Heimdall, Frey og Tyr.
Der blev desuden anvendt strømskinne Qbase8, Quantum Unit Qx2 Purifers og Qv2 alle fra Nordost.
Jeg oplevede at når de 2 stk. Qv2 blev taget af, så var der klar forskel, idet det hele (relativt!) oplevedes mere fraværende og uinteressant uden Qv2.


Højttalerne fra Raidho og kabler osv. fra Nordost er alle produkter, hvor man har bestræbt sig på at tilbyde det højest teknologisk opnåelige.
Rummet der blev spillet i ydede næppe anlægget fuld retfærdighed, da det var 5 x 4 m og beregnet som legerum til børn i det daglige.

Min oplevelse var alligevel god, for der var stor opløsning og fint perspektiv, og rent klangligt oplevede jeg anlægget som neutralt med fint engagement.
Eardrops forhandler også cd’er fra JVC – XRCD og Mobile Fidelity Lab, og man har et stort udvalg.
Der blev spillet rigtig meget spændende musik, som fortalte noget om anlæggets kvaliteter og gav anledning til rigtig megen inspiration.

Så på den front, var det også en god dag.

 -Per-

 

 

 

 

 

Amfora Musik

Man føler sig altid velkommen, når man går ind i et rum, hvor Troels Møller fra AmforaMusik i Lemvig er ved at demonstrere hi-fi-udstyr, musik og alt det, som nu hører med til den interesse, som han helt tydeligt har til fælles med sine gæster og mulige kunder.
Men det var ikke kun Troels, der fik en til at føle sig velkommen - det faldt mig straks ind, da jeg havde fået sat mig til rette foran det anlæg, som AmforaMusik havde stillet op i sit rum på Supertræf 2012, at det gjorde musikken så sandelig også!

Smag kan vel altid diskuteres, men rent musikmæssigt havde Troels i hvert fald ramt min smag med et velvalgt udvalg af Lp’er og Cd’er med jazz-, swing- og bigbandmusik samt lidt bluesmusik.
Det lod sig ikke skjule, at Troels ved meget om musik, og han er jo da i høj grad også stadig forhandler af plader og Cd’er, selv om han altså også sælger hi-fi-udstyr og derfor foruden en stand med musik tillige havde et udstillingsrum til rådighed, så han kunne demonstrere et spændende hi-fi-anlæg.

Det var således sammensat denne dag på vores træf i det midtjyske:
Harbeth Monitor 40.1 højttaler
BFA Tulip (Beyond Frontiers Audio) integreret forstærker
Hartvig TT pladespiller med SME IV arm, Van den Hul The Canary pickup.
Thorhauge Riaa og NLE 20
Heed DT cd drev
Hartvig kabler 


Som antydet ovenfor, var det en ubetinget behagelig oplevelse at lytte til dette anlæg, og det skyldtes ikke kun musikken men i lige så høj grad den afslappede og på mange måder naturlige måde, som den blev formidlet på. Lyden var samtidig åben og ganske dynamisk, og skulle man overhovedet sætte en finger nogetsteds, så kunne det måske være ang. basområdet, som blev behandlet på en ganske medrivende men måske alligevel svagt betonet måde af dette ellers så fine anlæg i det tildelte rum på Supertræf.
Men der er ingen tvivl om, at mulige betoninger i bassen kunne tilskrives rummet, som Troels dog efter eget udsagn var ganske godt tilfreds med især pga. dynamikken - dog lagde han ikke skjul på, at han kan frembringe en fastere bas med samme anlæg i eget demorum i Lemvig, og det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at han har ret i.
Evt. små problemer i basområdet påvirkede dog på ingen måde min totaloplevelse inkl. den af Harbeth-højttalerne, som udviklingsmæssigt har fine aner tilbage til den berømte og velspillende BBC mini monitorhøjttaler, LS 3/5a, som blev udviklet i 70’erne af samme person, som sidenhen grundlagde det engelske højttalerfirma, Harbeth.
Firmaets nuværende Monitor 40.1 højttaler, som AmforaMusik spillede på denne dag, er i en helt anden klasse, hvad angår størrelse og ambitionsniveau, hvis man sammenligner med dens berømte, lille slægtning fra fortiden. Faktisk vil jeg ikke holde mig tilbage fra at sige, at Monitor 40.1 på mange måder er en af de absolut bedste højttalere, jeg nogensinde har hørt. Og det skyldes nok bl.a. konstruktørens tilgang til højttalekonstruktion.
Firmaets nuværende ejer angiver således, at man også i dag i udpræget grad er et firma med fokus på udvikling, test og konstruktion af højttalere, hvor gengivelsen af stemmer er i højsædet - sikkert fordi det er den måske vanskeligste parameter at få på plads ved en højttaler. Vi ved alle instinktivt, hvordan en stemme lyder - eller bør lyde! ”Fortolkning” af musik - læs: ”spændende” betoninger - overlader man angiveligt gladelig til andre producenter af højttalere.
Denne tilgang til konstruktion kunne måske føre til, at man endte med højttalere, som var overdrevent korrekte i udtrykket - og kun det. Monitor 40.1 er helt givet korrekt i sin gengivelse, og det var da også målt med hi-fi-alen (naturtro gengivelse af stemmer og instrumenter) en oplevelse at lytte til den og hele anlægget. Men det var altså samtidig en fornøjelse at få lov til at lægge ører til Harbeth-højttalerens levende, medrivende gengivelse af vaskeægte, velindspillet musik, som Troels fodrede den med i en lind strøm fra det givetvis kompetente anlæg, som den var koblet på.
Uanset om signalet kom fra den fornemme danske Hartvig TT pladespiller eller det interessante Heed DT Cd-drev, som BFA-forstærkeren via indbygget DAC kunne behandle digitalt signal fra, ja så kandiderede det absolut til titlen ”bedste lyd på Supertræf 2012”. Men det vil altid være en smagssag, så lad mig nøjes med at fastholde udtrykket kandidere.
Vanen tro havde AmforaMusik som tidligere nævnt også en stand på Supertræf med masser af spændende musik på både vinyl og de små sølvglinsende skiver, og interessen for det medbragte udvalg var tydeligvis stor.

Tak for en god oplevelse, både hvad angik musikudvalget og formidlingen af samme.
Link til AmforaMusiks hjemmeside:
http://www.amforamusik.dk/  
 

Acoustic Force

Anmeldelse af Acoustic Force-system

Udstyr
The Viking – 3 vejs Full range speaker    
The Viking.pdf
Bladelius Ymer – Amp
Audio Aero La Fontaine – CD / Pre
Roksan Pladespiller / Van Den Hul Condor
Asthehetix Riaa
Dyrholm Zodiac – Speaker & XLR Cable
 

Første indtryk (det vigtigste) 
Kari Bremnes’ klare, norske stemme var det første jeg hørte gennem The Viking. Uden tvivl var der et fantastisk sammenspil mellem de nordiske fællessynonymer, der resulterede i et meget studienært og detaljeret lytteindtryk. Umiddelbart er der faktisk ikke en finger at sætte på systemet. Ymers dimension og styrke, samt rummets gudelige størrelse var taknemmelige overfor de to solide vikinger.

Dygtige mennesker har udviklet disse højtalere med sans for alle tænkelige hi-fi-parametre. Specielt kontrollen i det nedre lydbillede var nævneværdig. Bassen rullede af uden fasedrej, bulder og torden. Man fik ikke Thors hammer plantet i sylten, men i stedet en velharmoniseret og nuanceret bas, der var fantastisk virkelighedsnær.   
Man kunne have gjort det hele op i nordisk mytologi, men i stedet for at smække nogle NordOst kabler i systemet, var Dyrholms Zodiac det gennemgående kabel, hvilket må siges at være utrolig vellykket. Der var med andre ord hul igennem, således apparaterne og højtalerne fik optimalt mulighed for at brillere med en flot sort baggrund, samt en klarhed og dynamik man sjældent hører så musikalsk og lyttevenlig.   
Har ikke andet at sige end jeg er imponeret over et så velspillende, men også veltunet high-end system.

- Christian Skyum Carlsen -


Mindtech
Supertræf 24.3. 2012. Mindtech´s stand, v. Lars Thomsen og medlytter Christian Skyum

Bjørn Jensen, som ejer firmaet ”Mindtech”, spillede i den store sal på førstesalen.

Bjørn fortæller, at han i 2008 startede firmaet ”ud fra ren og skær entusiasme”. Bjørn har bygget forstærkere og højttalere siden han var dreng og haft interesse for elektronik. Det banede vejen for ingeniøruddannelse og en professionel karriere indenfor udvikling af elektronik til industri og landbrug. ”Jeg er en iværksætter-type”, siger han, ”jeg er vældig glad for den positive udvikling inden for hi-fi”
Da jeg taler med Bjørn bliver det klart, at han har et godt øje til innovativ teknologi i hi-fi; til ”andre” indfaldsvinkler. Da vi taler om Gemme højttalerens lyd, siger Bjørn, at det ”er noget andet” – at de formår at få musikkens sjæl frem, noget med basgengivelsen og opløsningen.
Gemme Audio
er et Canadisk firma, som producerer nogle ret kontroversielle højttalere med V-flex teknologi. Model Vivace (38.000,- sæt) er bestykket med en Fostex 5” fuldtoneenhed i et harmonisk, smukt designet kabinet. Ikke noget med sugekredse og tab i delefilter her – der er ikke noget – højttaleren har en følsomhed på 92 db.
Forstærkeren, som passer fint til højttaleren, er lavet i Japan v. firmaet Triode. Det er en integreret sag på 2x8 W. Det er håndbygget kram med 300b rør (15.000,-) og den ser meget lækker ud.
I dag, i det store rum, måtte der dog mere power bag: En integreret forstærker fra Ayre på 50 w, model Evolutuion
Bjørn spiller på en DAC fra Metrum Acoustics, som han er stolt af at have eneforhandling af i landet. Også den er noget særligt, da den ikke har nogen digital filtrering, men bruger Non-oversampling teknologi. Dac-chipsene er helt specielle og anvendes næppe i andre fabrikater. DAC’en koster 6.200,- og er en ren DAC; ingen volumenkontrol. Der er flere dig. indgange.



Lytteindtryk
, Lars: ”Det var li´godt sa….” ”At de små enheder kan projicere sådan et lydbillede…” Musikken spillede lige ud af landevejen: Soft jazz med kvinde-vokal: Blødt, engagerende. Afslappet, men ikke uden kant på eksempelvis el guitar. Fremragende perspektiv. Dejlig musikalsk, om end s-lyde i mine (og Christians) ører bliver hængende. Hvor kunne jeg godt tænke mig at høre dette set-up i et passende, dvs. langt mindre rum end de ca. 180kvm, vi spillede i.
Lytteindtryk, Christian: ”Hvor fanden sidder den basenhed? - Nåh er det fuldtone. Trods et på nogle måder komprimeret lydbillede, åbner højttalernes perspektiv bagud og giver en fantastisk indsigt i musikkulissen. Detaljerigdom i high-end-klasse, dog er pusten taget af højtaleren, hvilket ikke er ulogisk, når to 4” enheder skal spille en hel balsal op. Stor homogenitet, men der mangler lidt overtoneharmoni, hvilket måske igen skyldes rummet. Fed, og relativt konevenlig højtaler.” – Men få dig nu en højtalervenlig kone…!

Vi takker Bjørn for en god oplevelse! Vi blev mindet om at livet (måske) er for kort til konservativt hi-fi!!

 

Her følger flere billeder fra dagen: