TACT Millenium 1999 Torsdag den 20/5 var ca. 10 medlemmer af Viborg Musik- & Hifiklub på besøg i Nørregades demorum, Hifiklubben, Århus, hvor Peter Lyngdorf fortalte om ovennævnte forstærker samt rumkorrektionsenhed fra samme producent. Tact Millennium blev præsenteret som verdens første og endnu eneste rigtige digitale forstærker. Tact forstærkeren er udviklet af et hold unge, københavnske ingeniører, som har startet firmaet Toccata Technology. I samarbejde med NAD og Peter Lyngdorf markedsfører man nu dette – uden tvivl - epokegørende produkt.
Tact Millennium i al sin pragt og vælde. Peter Lyngdorf fortalte meget detaljeret om, hvordan denne forstærker adskiller sig fra analoge forstærkere. En af de største fordele ved en konstruktion som Tact Millennium er, iflg. Lyngdorf, den korte og simple signalvej. Forstærkeren fødes med et digitalt signal fra f.eks. et CD løbeværk hvorefter lyden forstærkes i fuld digital form helt ud til det sidste filtrerende led inden højttaler-tilslutningerne bagpå. I praksis sker forstærkningen ved, at man – styret af den indbyggede (meget avancerede) digitale signalprocessor - med højfrekvente, digitale pulser modulerer jævnstrøm fra en yderst stabil strømforsyning. Et stort antal strømpulser skifter konstant mellem plus og minus, hvilket ikke giver registrerbart signal på udgangen – dette kommer først, når bredden på f.eks. plus-pulser er større end på minus-pulser, hvilket vil kunne måles som et positivt signal på udgangen. Er det omvendt bredden på minus-pulser, der er størst, kan der måles et negativt signal. Tacts MOS-FET baserede effektforstærkertrin, arbejder således efter den specielle klasse D teknik, som også gør, at der næsten ingen spild-effekt afsættes som varme. Tact forstærkeren yder 2 x 160 watt, leveres i et nydeligt forarbejdet kabinet og vejer 28 kg. Pris: ca. kr. 69.000,-. Tact Millennium blev demonstreret i 2 anlæg: et anlæg bestående af Tact Mk. II samt Dali Evidence højttalere og en NAD cd-spiller i den moderate prisklasse samt et mere ambitiøst anlæg med Dali Grand højttalere, en Denon cd-spiller og Tact forstærker samt Tact rumkorrektionsenhed.
Her ser vi så Rumkorrektionsenheden fra Tact. Rumkorrektionsenheden gav nok den største del af forskellen på disse anlæg. Enheden fungerer ved hjælp af en PC, et specielt designet program samt en mikrofon. Denne mikrofon placeres i lyttepositionen og kan her opfange de testsignaler, som rumkorrektionsenheden udsender med henblik på elektronisk at kunne udglatte frekvensforløbet (især i basområdet) i det signal, der i sidste ende når lytterens ører via højttalerne, når der senere afspilles musik. Pris: ca. kr. 25000,-. Begge anlæg havde en udpræget dynamisk måde at gengive musikken på, dog lød det klart mest realistisk på anlægget med rumkorrektionsenhed – hvilket Peter Lyngdorf yderligere understregede ved kortvarigt at koble enheden fra. Det kunne ikke undgå at gøre indtryk således at blive konfronteret med denne "fagre nye hi fi-verden" – ikke mindst gjorde rumkorrektionsenheden indtryk med dens mulige evne til at få alle hi fi-anlæg til at spille stort set ens i alle tænkelige lytterum. Vil et evt. stort salg i fremtiden af apparater som dette betyde enden på hi fi-kulturen, som vi kender den i dag - vil muligheden for at præge den hjemlige lyd ved valg af kabler, forstærkertyper, indretning af lytterum mm. forsvinde? Lad os nu se, om det går så galt. Flere af de tilstedeværende klubmedlemmer mente f.eks. stadig at kunne genkende visse træk i Dali Grand højttalernes måde at gengive på, hvilket kunne tyde på, at der også efter tilslutning af rumkorrektionsudstyr vil være mulighed for at opnå musikgengivelse, der er præget af den enkeltes smag! Tak for den gode demonstration!
-Andreas-
|