Klubaften hos Steen februar 2010
Arrangement med live-optaget musik!
Den 4. februar havde klubben besøg af Steen Sloth fra Aalborg, som
går med overvejelser om at etablere et musikforlag med egne
live-optagelser. NEL Recordings - som står for Natural Enjoyable
Live Recordings - skal forlaget i givet fald hedde. Steen har været
hi-fi-entusiast i snart en menneskealder og har også arbejdet hos
danske højttalerfirmaer som Vifa, Scan-Speak og Dantax. De senere år
har han selv mere og mere lyttet til live-optagelser på sit eget
hi-fi-anlæg, og det har inspireret ham til at lave egne optagelser.
De er faldet sådan ud, at han nu overvejer at gøre aktiviteten
kommerciel via opstart af ovennævnte pladeselskab.
Steen henvendte sig så først på året til os, Viborg Musik- og
Hi-fi-klub, da han gerne ville høre vores mening om disse
optagelser, og det førte sidenhen til arrangementet hos mig denne
vinterkolde torsdag aften. Oprindelig var det slet ikke meningen, at
vi skulle forsamles om Steen Sloths optagelser hos mig, men af
forskellige årsager blev det alligevel sådan. Heldigvis holdt den
skrappe vinter en lille pause netop denne aften, selv om det blot et
par dage før havde set ud til, at en aflysning pga. sne kunne komme
på tale. Så galt gik det heldigvis ikke, og ret så mange medlemmer
fandt faktisk vej til Hobro, for interessen for at høre live-optaget
musik var på forhånd stor. Og vi blev ikke skuffede, tør jeg godt
afsløre.
Steen indledte med at fortælle lidt om sig selv og om sine planer
med den musik, han gerne ville præsentere os for. Han kunne oplyse,
at han anvendte optageudstyr i den lidt bedre klasse fra firmaet
Audio Technica, som vi hi-fi-entusiaster nok bedst kender som
producent af nogle fine pickupper til pladespillere. Ude i felten
optager Steen med en enkelt stereomikrofon, som bliver stillet på 2.
stolerække foran de optrædende. Herefter optages revl og krat inkl.
knirken fra musikernes stole, klirren af glas osv. Der bliver ikke
taget noget signal ud af musikernes forstærkere - det er altså lyd,
som i forvejen også er gengivet via PA-højttalere, som optages.
Vi
startede med at høre en hel koncert med PS Swingband, som stod for
musikunderholdningen d. 15. november 2009 i Aalborg jazzklubben
Satchmo til deres jubilæum. Efter at Steen havde fundet det rette,
realistiske lydniveau (som var ganske højt), lyttede vi herefter
intenst i de 57 minutter, som koncerten varede. I de små pauser
mellem musiknumrene, som også er med på optagelsen, introducerede
musikerne på bedste Niels Hausgaard-vis næste nummer krydret med små
anekdoter, og hjemme i min stue benyttede vi beredvilligt muligheden
for at skifte pladser, da alle jo ikke kunne sidde i det, som vi
hi-fi-nørder ynder at kalde ”sweet spot” hele tiden.
Hvordan
lød det så? Det var der lidt delte meninger om. Og det er såmænd nok
ikke så mærkeligt endda, når man tager betingelserne for en
demonstration som f.eks. denne i betragtning. Steen Sloth havde bedt
om at få lov til at demonstrere på et anlæg med en rimelig
opløsning, og af forskellige praktiske årsager blev det så mit
anlæg, vi kom til at lytte til. Der findes bestemt anlæg i klubben,
som har mindst lige så høj opløsning som mit, men jeg har en stue af
en vis størrelse, og det var jo bl.a. også nødvendigt, når vi
vidste, at interessen blandt medlemmerne var ganske stor. Så scenen
var sat.
Lad mig så vende tilbage til det med de delte meninger. Nogle
indvendte, at opløsningen kunne være højere, og det blev livligt
diskuteret, om det skyldtes den specielle optageteknik, som ikke
inkluderer nærmikrofoni, eller om det skyldtes noget med anlægget
eller måske noget helt tredje. Det er dog mit indtryk, at de fleste
var godt underholdt, som en af de tilstedeværende selv tilkendegav,
at han var. Fødderne tappede i hvert fald livligt i gulvet rundt om
i lokalet, og der blev nikket i takt til musikken, så det var nu
vist ikke så ringe endda, som vi siger her i det jyske.
Og
hvad så med mig - var jeg underholdt? Ja, i den grad. Jeg synes
virkelig, vi kom ind på livet af disse musikere og deres swingende
jazz med
klassikere som f.eks. ”Limehouse Blues”. Desuden synes jeg
personligt, at det var dejligt at få lov at lytte så længe til en
enkelt optagelse. Det har vi aldrig gjort før i klubbens mere end
tiårige historie - og det er måske en fejl. Det gav virkelig en
følelse af, at vi var til stede og sammen om denne musik, mens vi
også nød smagsprøver på det fine øl, som Steen havde medbragt til
lejligheden. Det hører sig ligesom til med en øl til jazz, som han
udtrykte sig.
Ang.
selve optagekvaliteten må jeg sige, at jeg aldrig sad lige i midten
foran højttalerne, men jeg kender mit anlæg, og det her var en god
optagelse! Musik optaget på musikkens egne præmisser og gengivet så
realistisk, som anlægget og det tæt befolkede lytterum nu tillod
det. Meget dynamisk og levende med mange små mikrodetaljer var det i
hvert fald, og det er vel netop egenskaber, som kendetegner en god
live-optagelse. Steen havde lovet, at vi ville få en aften, hvor vi
virkelig ville få mulighed for at opleve et hi-fi-anlægs egentlige
berettigelse, nemlig reproduktion af musik, hvilket han gerne ville
have til at føre til en musikalsk dejlig oplevelse. På trods af
nogle små indvendinger først på aftenen, så var det mit indtryk, at
alle tilstedeværende følte, at Steen holdt ord og mere til.
Efter en
indlagt kaffe- og snakkepause, som nok alligevel var tiltrængt efter
denne lange men spændende lytteseance, hørte vi flere smagsprøver på
musik, som Steen havde optaget ved forskellige musikalske
begivenheder i det nordjyske. Alt sammen live-optagelser og for det
meste jazz men også lidt klassisk musik. Flere mente, at disse
musikstykker faktisk lød endnu bedre, rent optageteknisk, end det
med PS Swingband, som vi havde lyttet til først på aftenen. Om det
skyldtes, at vi nu var mætte og havde fået snakket, eller om det var
anlægget, der nu var varmet op, eller om disse optagelser bare var
endnu bedre end den første, ja, det skal jeg lade være usagt. Godt
lød det i hvert fald, uanset om der var jazz eller klassisk på
repertoiret.
Det var nu blevet sent, og de fleste begyndte at vende næsen hjemad,
men nogle få blev tilbage og overværede et lille forsøg, som Steen
gerne ville have, at vi lavede. Han havde nemlig nogle såkaldte
FLAC-filer med musik optaget i 24 Bit/96 kHz format med på et
USB-stik, som vi så prøvede om vi kunne afspille via den PC, som jeg
har tilsluttet anlæggets DAC. Dette mislykkedes dog, for selv om min
Orpheus One DAC altid opsampler fra 16 Bit/44,1 kHz til 24 Bit/192
kHz, så ville den ikke læse Steens medbragte filer, hvilket givetvis
skyldes, at det chipset fra Analog Devices, som den er bygget op
omkring, er beregnet til bedst mulig afkodning af standard Red
Book-Cd’er. Så det måtte vi desværre opgive, selv om det kunne have
været sjovt at sammenligne.
Herfra skal der lyde en stor tak til Steen Sloth, som gav os en
lytteoplevelse ud over det sædvanlige denne aften. Når og hvis Steen
forhåbentlig begynder at markedsføre disse optagelser til download,
ja, så er jeg sikker på, at han vil få en rigtig god afsætning ikke
mindst hos medlemmerne af vores lille klub. Hans optagelser
fortjener i det hele taget at komme ud til et kvalitetsbevidst og
stort publikum.
-
Andreas -
|