Viborg Musik og Hifi klub

Hjem  Arrangementer  Supertræf  Links  Om Klubben  Galleri

Møde hos High End Sound den 21.02.13


Besøg hos High End Sound 

En kold aften hvor temperaturen sneg sig ned på en minus 4 grader fandt vi i en 3 biler vej til Gert hos High End Sound nord for Limfjorden.

 Har man besøgt Gert før ved man, at man kan forvente noget god vinyl-lyd. Gert er nemlig først og fremmest vinyl-mand, selvom han faktisk også har seriøst grej på den digitale front – men mere om det senere.

 Udstyret denne februar aften bestod af forforstærkeren LAMM L2 ref. sammen med monoblokkene LAMM M1.2 ref. De trak et sæt ProAc D40R forbundet med Gerts egne High End Sound Extreeme kabler.

 Pladespillerkæden bestod af pladespilleren Acoustic Solid Small Machine, monteret med en Origin Live Encounter mk. 3c arm og med en Ortofon Cadenza Black PU. RIAA’en var en Herron Audio VTPH-2.

 Den digitale kæde bestod af afspilleren Playback Designs MPS-5 og en HP folie m/SSD drev og afspilleren J.Rivers Medie 17.

 Signalkabler var også delvis fra egen produktion – High End Sound Ultra Extreem samt Cardas.

 Strøm blev leveret fra en Furutech blok og med kabler fra Furutech og Jorma.

 Vi lyttede mest til vinyl, men fik også smagsprøver på SACD, CD samt 24 bit og DSD filer.

 Aftenens musik

Da Gert også importerer og sælger især vinyler kunne man forvente et godt udvalgt – og det var der også. Mine øjne faldt med det samme på en box med Creedens Clearwater Revival, som vi dog ikke hørte. Ved siden af stod også Jimi Hendrix – West Coast Seattle boys LP box. Begge boxe med 8 LP’er i 180g vinyl

 Vi hørte derimod bl.a. Jennirfer Warnes fra 3 LP udgaven af The Well på 180g med 45 omdrejninger. En interessant oplevelse da jeg hidtil kun har hørt den alm. 180g med 33 omdrejninger.

 Vi hørte også Beth Hart (37 days) på 180g. Jeg har kun hørt CD’en før – og troede faktisk at den lidt hårde lyd på især det første nummer var et CD-fænomen, men nummeret er faktisk også lidt hårdt produceret på vinyl. Så blev jeg lidt klogere på det!

 Vi hørte også den nye med Hans Theessink med Terry Evans, Pink Floyd (Wish You were Here), Poul Simon (Graceland) m.fl.

 Mit indtryk var en meget støjsvag gengivelse, et rigtig godt perspektiv (når man sad i midten), fin dynamik men også en smule tilbagelænet lyd. Jeg lagde mærke til, at membranerne bevægede sig en del uden jeg helt kunne høre det – de fik tilsyneladende lov til at arbejde uden for det umiddelbart hørbare område.

 Senere på aftenen hørte vi først SACD – bl.a. en Stockfish sampler (tror det var nr. 4) hvilket fik flere til at kommentere skiftet, hvor de syntes at lyden faktisk blev bedre i forhold til vinyl. Jeg vil dog mene, at det især var den (meget!) anderledes Stockfish lyd man bed mærke i. Da vi senere bl.a. hørte Jennifer Warnes, Irene Reppen og som afslutning Let It Be med The Beatles (2009-Remaster) var lyden langt mere på bølgelængde med vinyl-lyden. Jeg synes sådan set at Stockfish CD’erne er flot produceret, men der ER godt med fløde i kaffen (og nogen gange lidt for meget).

 Da vi ikke hørte de samme numre i de forskellige elektroniske udgaver som vi hørte på Vinyl synes jeg personligt, at det er lidt svært at sammenligne – og lytterummet var nok også lidt handicappet af, at vi var en 8-10 mand derinde det meste af tiden.

 Der er dog ikke tvivl om, at begge setup leverede rigtig fin lyd – og en vinder, hvis der skal kåres en sådan, nok også er op til den enkeltes smag. Digital-kæden var også en del dyrere end analog-kæden, så alene af den grund er der jo også en bias.

 Vi havde en rigtig hyggelig aften sammen med Gert og fik hørt noget rigtig god musik – der var helt sikkert et par vinyler der burde stå hjemme hos mig men som desværre stadig står hos Gert ;)

 Vi fik også et par gode diskussioner med Gert om HiFi, lyd og kvalitetsudviklingen på musikfronten. Der kommer faktisk en række remasterede udgaver af tidligere udgivet musik, som er en del bedre end de udgaver vi almindelige dødelige hidtil har kunnet få fingrene i.

 /Morten

Klik på billederne for stor størrelse