Viborg Musik og Hifi klub

Hjem  Arrangementer  Supertræf  Links  Om Klubben  Galleri

Supertræf 2016

 

Årets Supertræf er afviklet

Her følger billeder og tekst så hurtig som muligt.

Anzus Acoustic:
Mine indtryk fra Ansuz Acoustics har vist sig at være svære at beskrive end jeg havde regnet med.

Jeg var ellers forbi af flere omgange men stort set hver gang var der blevet byttet rundt, skiftet ud etc. Lars Kristensen og Frits Dalmose fra Ansuz Acoustics nøjedes nemlig ikke med at spille på ét system, men skiftede både højttalerkabler, netkabler, højttalere og afkobling undervejs på dagen – endda af flere omgange.

I praksis gav det forskellige resultater, men til gengæld fik jeg – og sikkert også andre – en masse nye indtryk i løbet af dagen, ligesom det gav et indblik i hvad nogle af de forskellige dele kunne.

Jeg har valgt at formidle et mere generelt indtryk af hvad jeg hørte på dagen – snarere end forsøge på at beskrive de mange setup’s enkeltvis.

Men først lidt om hvilket udstyr Ansuz havde medbragt:

Højttalere:
Scansonic MB-1
Raidho XT-1
Raidho XT-2
Raidho D-1.1

Elektronik:
Aavik U-300
Moon CD 260 (alene som drev) 

Strømskinne:
Ansuz Mainz8 D + Ansuz Darkz TC

Strømkabler:
Ansuz Mainz Diamond
Ansuz Mainz d-tc (sidst på dagen) 

Højttalerkabler:
Ansuz Speakz Diamond 

Digitalkabel:
Ansuz Digitalz Diamond 

Afkoblinger:
Ansuz Darkz  Aluminium, Diamond & d-tc 

Kabelløftere:
Ansuz Darkz kabelløftere Diamond

Det var første gang jeg stødte på den integrerede forstærker med indbygget DAC – ligesom det også var første gang jeg hørte Ansuz kablerne. Jeg har før hørt Raidho højttalere – også nogle af de de store modeller som ikke var med denne gang – men disse sidste nye versioner havde jeg ikke hørt før. 

Forstærkeren, som designmæssigt er et lille kunstværk inden for industrielt design, vil pynte i – tror jeg – ethvert hjem. Den ville helt sikkert også pynte hjemme hos mig. Eneste hurdle er nok prisen, som er tæt på 200.000 DKK. Den yder 300w i 8 ohm – og har endda også indbygget RIAA.

Højttalerne ligger i prislejet fra ca. 12.000 DKK (Scansonic) til over 150.000 DKK. På dagen hørte jeg både Scansonic MB-1 og Raidho D-1.1. Der er ikke tvivl om at Raidho’en er Scansonic’en klart overlegen på alle punkter – impulsgengivelse, basgengivelse, rumfornemmelse, dybdeperspektiv, detaljeringsgrad etc. Når jeg alligevel er så imponeret over Scansonic’en, er det fordi prisen er så meget lavere – her får man altså rigtig meget for pengene. Er pengene ikke noget problem er der dog ikke tvivl om at Raidho er et bedre valg ;) Alle højttalerne har en særdeles flot finish – men selvfølgelig især de dyrere modeller.

Fysisk var højttalerne opstillet med meget stor bredde – langt ud mod sidevæggene. Det var givet med til at skabe det store lydbillede (uanset højttaler) – og vi fik også forklaret, at højttalerne er designet til at kunne placeres på denne måde. Faktisk mente Frits vist, at mange tenderer til at sætte højttalerne for tæt sammen – måske det var noget der skal eksperimenteres mere med rundt omkring?!

Faktisk kom der i løbet af dagen flere fif. Eksempelvis oplevede jeg på dagen forskellen mellem at afkoble/koble højttalerkablerne til gulvet med Ansuz kabelløftere. Frits (eller var det Lars?) forklarede, at man minimum skal bruge 2 styk pr. kabel – et i hver ende hvor kablet møder gulvet først – derefter kan man sætte flere på derimellem med omkring ½ meters mellemrum. Ansuz mener, at kablerne skal ”groundes” til gulvet – med kabelløfterne fjernes induktion i kablerne og ressonancerne ledes bort. Det er altså ikke nok blot at løfte kablerne fra gulvet. Forbedringen med Ansuz kabelløfterne var nemt hørbart og klart at foretrække frem for at de ikke var monteret. Jeg fandt bl.a., at der blev mere ro, tingene stod mere skarpt aftegnet (positivt ment) og bassen blev mere præcis. Afkobling af højttalere med Ansuz fødder er absolut heller ikke uden betydning – lyden var klart bedst med disse fødder under – lidt i samme boldgade som med løftet af højttaler­kablerne (og netkabler).

Omkring netkabler fik vi bl.a. det fif, at modsat hvad andre ofte mener, så er netkablet til strømskinnen meget vigtigt og bør derfor prioriteres. Så hvis netkablet på strømskinne ikke er mindst lige så godt som de bedste andre i setup’et bør man oveveje at tjekke eller endnu bedre teste placeringen af de bedste netkabler.

Der kom i forbifarten også en kommentar omkring brugen af spader på højttaler-kabler. Her var Lars og Frits overbevist om, at bananer er at foretrække frem for spader!

Der var ikke tvivl om, at både Lars og Frits brænder for produkterne og det de kan gøre musikalskt – og det forstår man faktisk godt – for det var absolut god lyd jeg hørte.

Med en forstærker til 200.000,- koblet til højttalere til over 150.000,- forbundet med et højttalerkabel til 90.000 og forsynet med netkabler til 60.000 eller DTC- modellen som vist koster en 130-140.000,- kan man da også godt tillade sig at stille store krav. Signalkilden var en Moon CD 260 som med en pris på omkring de 17-18.000,- synes helt billig. Dertil kommer også digitalkabel til 50.000,- en strømskinne til omkring de 24.000 og en række Darkz afkoblinger.

Jeg oplevede imponerende stor lyd, overraskende meget bund på trods af højttalernes størrelse. Med Scansonic’en savnede man lidt niveau i bunden – og sammenlignet med især D-1.1’eren også meget andet. Men til Scansonic’s ros skal siges at det var imponerende lyd de præsterede til prisen. Ganske givet godt hjulpet af alt det andet der var spændt for dem. Måske man kunne prøve at kombinere dem med en subwoofer, men det skal være en god en – ellers vil det givet ikke fungere.

Med D-1.1’eren var der både mere og bedre bund – og så forventeligt også højre kvalitet på områder som perspektiv, forvrængning, umiddelbar musikalitet etc. men så er prisen jo også det højere. Har man en stue der ikke er alt for stor kan man helt sikkert leve (og leve rigtig godt) med D-1.1’eren uden ekstra hjælp i bunden. Ellers er der jo også større højttalere i D-serien ;). Jeg ville nok være skeptisk omkring det at koble en subwoofer til med et godt resultat.

Der savnedes absolut heller ikke detaljer, alt blev serveret på en meget overbevisende måde. Der var masser af luft, ingen tendenser til skarphed af nogen slags, lav forvrængning etc. Jeg kan faktisk ikke rigtigt sætte fingeren på noget – og i egen stue med fintuning af placering etc. vil resultatet givet kunne endnu bedre.

Jeg hørte meget forskelligt musik på anlægget i løbet af dagen – Jazz, rock, singer/songwriter – alt fungerede – jeg oplevede dem ikke kræsne på den måde. Vil man have dundrende tromme-soloer kommer de nok til kort pga. størrelsen, men som sagt – det er der jo råd for.

Ville jeg have setup’et med hjem? – ja hvis min kassekredit kunne få hævet loftet tilstrækkeligt, så var man helt sikkert fristet!

Tak til Frits og Lars for både underholdning, særdeles god lyd og også de gode råd.

-Morten-

 

Audiophile:
 


Audiolabs     (Tidligere Dynamax)
Henrik fra Audiolabs kom med det absolutte største og tungeste system ”800 kg” på dette års supertræf.Systemet bestod af følgende!

CD og SACD afspiller:
Emm-Labs CDSA blev benyttet fra 9-12 dernæst Emm-Labs XDS1 (kr. 200.000).

Forforstærker:
Viola Labs CADENZA kr. 128.000

Effektforstærkere:
Til højttalerne - Viola Labs SYMPHONY 2 x 200watt Klasse AB kr. 178.000
Til Subwooferne: StageAccompany HE50 2 x 1600watt Klasse D med DSP styring af delefilter og niveau kr. 57.000

Højttalere:
Stage Accompany M57 Kr. 95.000-115.000/sæt afhængig af udførsel.
Subwoofere 2 x 15” Stage Accompany pr. kanal kr. 38-44.000.000/sæt afhængig af udførsel. 

Passivt Display (opstillet ved anlægget der spillede):
EAT Forte S grammofon med 12” kulfiber Project EVO tonearm og EAT Yosegi MC Pick-Up.  
Kr. 39.000+10.000+12.000
Atma-sphere MP-3.3 balanceret rør-pre med riaa 49.000

Passivt Display (på et opstillet bord ved siden af anlægget der spillede):
Stage Accompany S-31 3-vejs on-wall frontkanal biografhøjttaler med 6” bånd 6” mellemtone og 12” bas. Kr. 28.000 pr. stk.
Stage Accompany S-10 2 vejs on-wall side og bagkanal biografhøjttaler med 5” bånd og 10” bas. Kr. 9.000 pr. stk.
Der blev spillet på kabler fra
www.Analysis-Plus.com 
Power Oval 2 strømkabler (kr. 5.000 for et 2.0 meter) + strømskinne (eftermiddag). Om formiddagen blev der taget strøm fra kabeltromle.
Signalkabler: Silver Oval (forsølvede multildere i OFC kobber som er flettet i oval geometri). Kr. 7.900 for et sæt.
Højttalerkabler til M57: Silver Oval. kr. 12.000 for et sæt på 3.0 meter.
Højttalerkabel til subwoofere: 4 leder 2,5 kvadrat mm standard kobber.
4 leder fordi 2 af lederne anvendes til elektronisk impedanskorrektion (som følge af tab ved længe og tværsnit) og optimering af dæmpningsfaktor via DDC i Stage Accompany effekttrin.
DDC er Dynamic Damping Control.

Viola Labs er et Amerikansk High End firma, der har sin oprindelse i år 2000, det er 2 ingeniører, der begyndte deres karriere og havde et tæt samarbejde med legendariske Mark Levinson i 1970érne, nemlig Paul Jayson og den nu afdøde Tom Colangelo, som var ophavsmænd til firmaet.
EMM Labs er også et Amerikansk High End mærke, som Ed Meitner står bag, en af mændene bag DSD/SACD.
De konstruere deres egne dac´s fra bunden af, hvor mange andre producenter typisk bruger Burr Brown, de producere en række super produkter som CD/SACD afspillere og convertere, som bl.a. også bruges i studier til indspildning af musik.

Stage Accompany har eksisteret siden 1977 og udmærker sig på mange måder, de producerer bl.a. nogle bånd enheder, som Henrik mener, gør det lige så godt som JBL horn diskanter.

Henrik nåede ikke at få det store system sat op og trimmet ind fredag og måtte derfor bruge noget af lørdagen på at få det sidste på plads.
Der var en lang række kalibrerings muligheder ikke mindst på subwooferne, som var bygget specielt til Supertræf.
Henrik fik styr på lyden i løbet af dagen og jeg vil påstå at lyden blev aldeles interessant hen over middag. Der viste dette store system virkelig, hvad man kan få af Sound Stage oplevelse, hvis man har pladsen og tegnebogen til det.

Vi siger tak for en god oplevelse.

-Per-

 

Buchardt Audio

Buchardt Audio

Når man trådte ind i rummet, hvor Buchardt Audio havde sin stand, var det næsten slående, hvor lidt hi-fi-udstyr, man blev mødt af.

Apparaterne, som trak de højttalere, som Buchardt Audio først og fremmest gerne ville demonstrere, fyldte ikke meget i landskabet. Og det gjorde højttalerne egentlig heller ikke.

Buchardt Audio anfører i sine brochurer og på sin hjemmeside, at man satser på at lave high-end-højttalere, som er til at købe for penge. En af disse er model S200, som har to slave-basenheder monteret på bagsiden, og som bestemt ikke er stor. Den kan rent størrelsesmæssigt betegnes som en reolhøjttaler, men den kan sagtens spille fritstående på en stander i rummet.

S300 er ligeledes på programmet hos Buchhardt, og den er også lille af størrelse om end lidt større end S200, men den er opbygget som en basreflekshøjttaler. Listeprisen er knap 9000,- for S300, idet S200 kan erhverves til ca. 6500,-. Sidstnævnte er iflg. producenten faktisk den allernemmeste at placere, da man ikke skal tage hensyn til en basrefleksport ved evt. reolplacering.

Som antydet fyldte de to små forstærkere, som blev anvendt (henholdsvis en integreret transistor- og en tilsvarende rørforstærker) ikke meget, og den lille Raspberry Pi-computer, som afviklede musikken i form af musik som Flac-filer, var diskret placeret skjult bag apparaterne.

Buchardt Audio havde valgt at spille på tværs af det aflange rum, man havde fået stillet til rådighed, og det var nok et godt valg. Afstanden til højttalerne blev da ikke så stor, selv om de stod med god afstand imellem. Resultatet blev måske overraskende nok en ganske ”stor” lyd, som var luftig og naturlig og ganske medrivende.

Det var på mange måder en god hi-fi-oplevelse, man her fik serveret af dette fysisk lille anlæg, og jeg nåede at høre både S200 og S300 i funktion, og de lød i mine ører begge ganske tilfredsstillende.

Tak til Buchardt audio for en rigtig god demonstration af stor, lille lyd.

- Andreas -

 

 

Dyrholm Audio:
Dyrholm Audio har åbnet en webshop løsning, hvor du kan købe alle produkterne direkte fra producenten.
Besøg butikken her: BUTIK  Absolut den billigste måde hvorpå du kan skaffe dig kabler i den bedste klasse.
Få lavet en aftale om demonstration af disse super kabler hjemme hos dig selv, eller køb kabler til afprøvning med 4 ugers returret.

 

High End Stereo:
 

 

Musiklageret:
Musiklageret, Aalborg

Jeg var forbi Musiklagerets stand på Supertræf 2016. Her blev der spillet på udstyr af fransk herkomst:

Højttalerne var Advance Paris XL 1000 (Kr. 130.000/par), som er Advances absolutte topmodel, og som er udviklet i en periode på over 2 år med Jean Christian Gesson som chef på projektet. Gesson er iflg. Kenneth fra Musiklageret en kendt skikkelse i det Franske high-end miljø, og selve Paris-serien fra Advance skulle være Gessons tilbagevenden til high-end scenen.

XL 1000 er samlet i Frankrig og består af 3 separate kabinetter, der er afkoblet mekanisk fra hinanden for at minimere farvning. Der er tale om en 3 vejs konstruktion på lidt over 80 kg pr. stk., og alle enheder er produceret specifikt til XL 1000-højttalerne af en fransk højttalerproducent.

Man har iflg. Kenneth brugt en papblanding til membranerne, da man mener, at pap kan gengive den tonale balance i musikken mest naturligt, men at det samtidigt er et materiale, som er svært at styre i en normal produktion og opnå ensartethed med, men i et projekt som XL 1000, som er et "cost no object ”-projekt, er det angiveligt muligt at selektere hver enkelt enhed og matche dem til fabriksreferencen.

Svingspolerne er hexagonalt viklet og af aluminium. Diskantenheden er en båndtype, men modsat mange andre producenter, er det iflg. Kenneth lykkedes Gesson at få både den luftige og detaljerede lyd frem, som kendetegner bånd, men samtidigt at få mere fylde og substans på, hvilket ofte er forbeholdt en rigtig god dome-tweeter.

Forstærkerne var ikke fra Advance Paris-serien, da de ikke er på markedet endnu, men fra den "normale " Advance serie, og bestod dels af X PRE (kr. 8.000,-), som er en forforstærker med balanceret drift, indbygget 24 bit DAC (som IKKE blev benyttet på Supertræf), samt en indbygget MM-riaa.

Effektforstærkerne var et sæt monoblokke med navnet XA 220 (Pris kr.22.000,-/par), som er opbygget med samme type transistorer som de tidligere Advance XA 1000 monoblokke, blot med en 700 VA transformator pr blok i stedet for 1000 VA. Symmetrisk opbygning, lav modkobling og et bredt frekvensområde er principperne bag disse forstærkere, understreger Kenneth. De yder iflg. de opgivne specifikationer 220 watt RMS i 8 ohm, men de kan omskiftes til at levere de første ca. 30 - 40 watt i klasse A, hvorefter de automatisk vil skifte til A/B drift derover.

Signalkilden var en Advance Paris XCD 1000 Cd-afspiller (Pris kr. 12.000,-), som er en nyudviklet stereo Cd-afspiller, som er så gammeldags, som Kenneth udtrykker det, at den kun kan spille Cd-plader, hvilket den til gengæld efter hans mening gør på kompetent vis. Den er en opbygget med et internt 3 delt kabinet med analogdel, digitaldel og transport/strømforsyning totalt separeret. Der er 2 analogdele; den ene er en rørbaseret forstærker med et ECC 83 triode-rør, og den anden analogdel er med transistorer.

Kabler var fra TAGA, herunder bl.a. deres Premium 18 højttalerkabel til kr. 1.300 for 2 x 3 meter - Kenneth betragter ikke dette som et decideret high-end-kabel, men han vil gerne anbefale det til prisen.

Strømboks var ligeledes fra TAGA til kr. 1.200,-.  Den er angiveligt opbygget med svag filtrering til kontrolforstærkeren og Cd-afspilleren, men monoblokkene kørte direkte uden om filtrering denne dag.
Der er 4 filtrerede og 4 ufiltrerede udgange på filteret, idet man dog har jordforbindelse og afskærmning af kabler selv igennem de ufiltrerede udgange. Kenneth tror på værdien af strøm regenerering og andre mere avancerede løsninger, men man tilbyder på nuværende tidspunkt ikke sådanne apparater, hvorfor TAGA-boksen blev anvendt.

---

Og hvordan lød dette ganske ambitiøse anlæg så i mine ører? Jo, der var slet ingen tvivl om, at der her var tale om magtfuld lyd fra et anlæg i den absolutte high-end-klasse. Hvad angår de akustiske forhold, som vi på denne dag kunne byde Musiklageret og andre udstillere på Supertræf, ja så var de vel typiske for det, som er praktisk muligt at realisere på en udstilling som denne og andre, hvor man nødvendigvis må benytte sig af lokaler, som er tiltænkt brug til mange forskellige formål.

Udstillerne har selvfølgelig mulighed for at påvirke akustikken i en vis grad med tæpper og absorbenter mm., og hos Musiklageret havde man da også lagt et tæppe af fornuftig størrelse foran højttalerne, som samtidig syntes at være placeret med en velvalgt vinkling mod området, hvor rummets lyttepladser fandtes.

Som nævnt før, så var lyden ganske magtfuld og tillige med et ganske rimeligt perspektiv på alle ledder og kanter, idet lyden nok stadig bar præg af, at rummets efterklangstid på trods af tæppet stadig var en kende lang - i hvert fald når der ikke sad særligt mange og lyttede til anlægget. Når rummet var mere fyldt op, ydede anlægget klart sit bedste på denne dag, og det er naturligvis dette indtryk, jeg vil forholde mig til.

Alle anlæg har vel en spidskompetence, og det stod hurtigt klart for mig, at på trods af den magtfuldhed, som prægede dette anlæg på mange numre, ja, så var det egentlig på numre, hvor solostemmer var i forgrunden, at anlægget ydede sit allerbedste – og sådanne numre blev der heldigvis spillet ganske mange af, mens jeg opholdt mig på Musiklagerets stand.

Ikke mindst gjorde et nummer med den - efter min mening - meget velsyngende canadiske jazz-sangerinde, Emilie Claire Barlow, indtryk på mig. Her viste anlægget virkelig sine high-end-kvaliteter, idet hendes ganske sprøde stemme stod placeret meget præcist og næsten håndgribelig foran lytteren. Virkelig en ægte hi-fi-oplevelse.

Rent visuelt kunne man kun imponeres af dette franske super-anlæg, som ikke mindst hvad forstærkere og Cd-afspiller angår synes ganske fornuftigt prissat - de store højttalere er ikke billige, men jeg er sikker på, at giver man dem en velvalgt placering i et veldæmpet stuemiljø, ja så har man sikkert højttaler i mange år fremover.

Tak til Musiklageret for en god demonstration.

- Andreas -

 

 Vassago-Hifi:

Indledning

Som sædvanlig, var det med en hvis spænding, at vi fra klubbens side mødte op til dette års SUPERTRÆF.
Der ligger jo en hvis arbejdsmængde i at få det hele til at klappe. Og forhåbentlig give besøgende, udstillere og klubbens medlemmer en god oplevelse.

Jeg havde fået til opgave at skrive lidt om Vassago´s setup. 
Setuppet bestod af følgende.

Højtalere:    

Franco Serblin Accordo

Den mindste højtaler fra Franco Serblin – fantastisk finish. Enhederne er alle tilpasset Franco Serblins krav til lyd og ydelse. Diskant 29 mm silkdome, og bas/mellemtone er en 150 mm Scanspeak.

Accordo kommer på en tilpasset stander bygget med en tung alu-plade som fod. I standeren er delefilter som er baseret på premium-komponenter efter egne specifikationer.

Effekt

Balanced Audio Technology VK-55SE

55watt triode. Bruger 6H30 Super Tube.

Effekt

Balanced Audio Technology VK-255SE

Transistor, med rør lyd !!

150/300 watt 4/8 ohm

Forforstærker

VK-33SE

 

Rør forforstærker

 

 

 

DAC:

Bricastic M1 DAC

The M1 USB Digital to Analog Converter

Streamer:

Aurender X100

Aurender X100 digital music player  

 

Power conditioner

Gigawatt PC3SE

GigaWatt PC-3 SE Evo er en aktiv  power conditioner, med  6 udtag. Kan leveres med DC blocker.

Strømkabler

Gigawatt

 

Højt/signal kabel:

Bertram Audio

 

Afkobling

3D AUDIO

Afkobling brugt under apparater, højtaler og højtaler kabler.

 

 

 

 

Lyden
Jeg havde fornøjelsen at lytte på Vassago´s setup et par gange.
Når man kommer og skal høre et komplet anlæg, som man aldrig har hørt før, kan det værre svært at anmelde hver enkelt ting for sig, for det er jo en sammenbragt enhed !!

Så min vurdering af lyden er mere som helhed.

Det der slog mig med det samme, da jeg trådte ind i rummet, var sikken en stor lyd, fra de små men meget smukke højtalere.
Jeg fik bænket mig og fik lyttet til nogle numre. Dette var tidligt på dagen, hvor jeg hørte setuppet med BAT VK-55SE rør effekt. Den smukke effekt yder potente 55 triode watt. Forforstærkeren var også fra BAT, VK-33SE. Briscastic DAc, og Aurender X100 som signalkilde.
Jeg hørte en meget homogen lyd, med overaskende stort lydbillede, med god præcision. En lyd som jeg betegner som varm, og meget behagelig at lytte til.
Rør effekten virkede ikke til at savne kræfter på noget tidspunkt.

Senere på dagen, hørte jeg samme setup, hvor rør effekten, var byttet ud med BAT VK-255SE en transistor effekt, med 150/300 watt i hhv. 4/8ohm.
Hvad var så forskellen i lyden, hørt med mine ører?
Jeg må sige, at jeg kunne fornemme, at anlægget nu havde været tændt i over 4 timer. Der var en anelse mere styr på tingene, samtidigt med at den varme glød stadigvæk var til stede. Lidt mere slam/attak i bunden. Dog må jeg sige, at der med rør effekten, var lidt mere luft omkring instrumenterne.
Jeg fik også en demonstration af afkobling fra 3D AUDIO. Vi prøvede at lytte til et musiknummer, hvor de fine højtalerkabler fra BERTRAM, lå på gulvet. Derefter afkoblede vi dem fra gulvet med de 3D AUDIO fødder der passer til kabler, og så lyttede vi igen, og lidt frem og tilbage. Konklusion; mere ro og præcision i lydbilledet.
Jeg er selv tilhænger af afkobling, det er et overset sted til at tweake sit anlæg.
Men alt i alt, et meget vellydende og musikalsk setup, som enhver musik elsker vil kunne tilbringe time efter time foran.

For nærmere specifikationer etc. besøg Vassago´s hjemmeside. 
http://www.vassagohifi.dk/cms/

Evert