Viborg Musik og Hifi klub

Hjem  Arrangementer  Supertræf  Links  Om Klubben  Galleri

Supertræf 2018

Sæt alledere kryds i kalenderen til næste års Supertræf
Lørdag den 14 september 2019 på Stationen i Viborg
Mere info følger når vi nærmer os

Dette års supertræf er afholdt, og her er billeder og anmeldelser fra træffet.

Udstillere var i år følgende:

Audiolabs:
Audiolabs på Supertræf 2018

Hans-Henrik Sannerúd fra Audiolabs er en gammel kending på Supertræf og var bl.a. også med på vores supertræf i 2016. Audiolabs’ set up var dog lidt anderledes denne gang – i hvert fald hvad forstærkningen angik. Audiolabs fører de eksklusive og ikke billige forstærkere fra amerikanske Viola Audio Laboratories, men det var ikke forstærkere fra dette mærke, som trak højttalerne på standen denne gang. Hans-Henrik nævnte faktisk, at han bevidst havde valgt at spille på en lidt billigere men stadig kompetent forstærker fra hollandske Stage Accompany, og denne forstærker var tilmed en klasse D-konstruktion, som rent visuelt ikke fyldte meget i landskabet.

Hans-Henrik begrundede valget af forstærker med, at han gerne ville demonstrere, hvad anlægget og ikke mindst de medbragte to sæt højttalere faktisk kunne producere af vellyd uden at blive trukket af voldsomt dyre forstærkere, ligesom den hollandske forstærkerkonstruktion via sit DSP-kredsløb er i stand til at korrigere frekvensforløbet. Således havde Hans-Henrik efter grundige lytte-sessioner aftenen før Supertræf valgt at hæve basniveauet med 3 dB ved 45 Hz i det store rum. Denne mulighed havde ikke været til stede ved brug af f.eks. de givetvis fremragende men mere konventionelt opbyggede Viola-forstærkere.

Set up’et fra Audiolabs var i øvrigt sammensat på følgende vis: 

Pladespiller: tw-acustic model RAVEN-AC

Tone arm: tw-acustic model 10.5

Pickup: Lyra, KLEOS

Forforstærker med MC-Riaa: Atma-Sphere, MP-3

Effektforstærker: Stage Accompany DS-20

Højttaler sæt 1: PBN Audio M2!5

Højttalersæt 2: Stage Accompany M-57

Strømkabler: Analysis-plus Power Oval 2.

Signalkabler: Analysis-plus Silver Oval.

CD-afspiller (som sekundær signal kilde): Cambridge Azur 851.

Som nævnt var der to sæt højttalere til rådighed. Det drejede sig om et sæt gulv-placerede højttalere fra PBN Audio og et sæt højttalere fra Stage Accompany, som på Supertræf var placeret på to borde. Angiveligt kunne disse højttalere – på trods af deres anseelige størrelse – ikke placeres direkte på gulvet, da de er bestykket med båndenheder, som ikke spreder i vertikal retning, hvorfor højttalerne måtte placeres i ørehøjde og altså hævet fra gulvet.

Jeg lyttede til en del forskellig musik på dette fine anlæg, og jeg må sige, at jeg fandt lyden ganske tilfredsstillende fra begge højttalersæt. Men det lød ikke ens. Og det ville da også have været ganske overraskende, hvis det var tilfældet, for netop højttaleren er jo ofte den komponent, som sætter det sidste og afgørende aftryk på lyden fra et anlæg.

Uanset om der blev spillet på PBN- eller Stag Accompany-højttalere, ja så var der her tale om stor lyd i et stort rum. Og det var efter min mening absolut hi-fi-lyd, der her blev leveret. Hi-fi er jo en forkortelse for det engelske udtryk high fidelity – høj troværdighed. Troværdigheden mod kildematerialet, som langt det meste af tiden blev serveret af tw-acustic Raven-pladespilleren, var netop høj på vigtige parametre som klangbalance, størrelse på lydbillede og dynamik, vil jeg vurdere. Herudover vil jeg på det mere subjektive plan også gerne fremhæve, at man faktisk blev godt underholdt hos Hans-Henrik Sannerúd og Audiolabs på denne meget tidlige forårsdag i Viborg. Og det skyldtes både Hans-Henriks meget levende måde at præsentere anlægget og musikken på og den måde, som anlægget leverede musikken på og fik den til at leve i det store rum. Det blev i øvrigt fremhævet, at langt de fleste af de afspillede Lp’er også var analogt optaget, da de generelt var optaget før digital-æraen begyndte.

Hvad så med den forskel i lyden, som jeg før nævnte var resultatet, når der blev skiftet mellem de to sæt højttalere? De gennemgående træk var, at lydbilledet i begge tilfælde var stort og dynamisk, og i begge tilfælde var der tale om god lyd, vil jeg sige. Men hvor PBN-højttalerne leverede en lyd, hvor der absolut også blev taget godt hånd om det nedre basområde, ja, så var det et lidt mere tørt og måske analytisk præget lydbillede, som blev resultatet med Stage Accompany højttalerne, som jo var placeret på et bord og næppe dækkede det dybeste toneområde. Lyden fra disse hollandske højttalere var dog på en måde meget medrivende, synes jeg. Jeg kan sagtens forestille mig, at denne i øvrigt smukke højttaler virkelig ville kunne folde sig ud i et lidt mere dæmpet stuemiljø.

Alt i alt vil jeg sige, at Hans-Henrik Sannerúd fra Audiolabs opnåede hvad jeg er sikker på, at han gerne ville, nemlig at præsentere sit kompetente anlæg på en god og medrivende måde. Jeg var som nævnt godt underholdt og gik fra standen med et indtryk af, at jeg havde lyttet til et anlæg, som var sammensat af en erfaren fagmand, og som bl.a. derfor havde ydet sit allerbedste under de givne rammer. Og det var bestemt ikke så ringe endda, som vi ynder at sige her i det jyske. Jeg fornemmede i hvert fald stor tilfredshed med lyden hos de lyttere, som satte sig ned og lagde ører til lyden på denne stand – og jeg forstår deres reaktion.

-Andreas-   

 

Audiophile:
Audiophile på Supertræf 2018

Audiophile har eksisteret siden 2014 og man må sige, at der er fat på i forhold til at få forhandling af topklasseprodukter. Audiophile forhandler i øjeblikket Gryphon, VTL, VPI, Lyra, YG Acoustics, Simaudio Moon, Brinkmann, Dyrholm Audio, Audio Physics, Aesthetics og Simply Analogue.

Mange af mærkerne er mere eller mindre ukendte i Danmark, men de er meget velanskrevne i udlandet. Dejligt, at det nu er muligt at se og høre dem i Danmark.

Det bemærkes også, at Audiophile forhandler musik fra mange førende pladeselskaber. På Supertræf spillede Audiophile meget spændende musik – i høj kvalitet – teknisk og musikalsk.

På Supertræf spillede Audiophile på YG Acoustics højttalere, forstærkere fra VTL, kabler fra Dyrholm Audio, pladespiller fra VPI med Lyra pick-up. Audiophile havde også taget en topklasse DAC 780D med fra Simaudio MOON (pris ca. 120.000 kr.). Den skulle anvendes i forbindelse med streaming - jeg fik desværre ikke lejlighed til at lytte til den.

Omkring kablerne: Mange danskere kender kabeleksperten John Dyrholm. John har vist lavet kabler i næsten 15 år, men firmaet Dyrholm Audio har som firma kun eksisteret i 10 år.

Dyrholm Audio fremstiller kabler i flere forskellige serier. Serierne hedder i dag ”Gemini”, ”Phoenix”, Zodiac” og ”X-Serie”. Kablerne er i hver deres respektive prisklasse kendetegnet ved at give meget høj ydelse/kvalitet for pengene. I forbindelse med Supertræf præsenterede Audiophile en gennemført kabling med den nyeste og dyreste kabel-serie ”X-Serien”. Xét symboliserer 10 års jubilæet for Dyrholm Audio. Men i virkeligheden repræsenterer X-serien langt mere end et jubilæum. X-serien er fantastisk vellydende kabler, hvad enten det er strømkabler, højttaler-, signal- digital- og tonearmskabler. X-serien står ikke tilbage for noget kabel på High End markedet. Kablerne fremstilles efter kundens ønsker til længde og terminering. Jeg har ikke helt styr på værdien af de kabler, som Audiophile havde taget med til Supertræf, men repræsenterede vel noget nær prisen for en ny VW Golf. Kontakt Audiophile for en konkret pris.
Dyrholm Audio X - Serie

Omkring højttalerne fra YG Acoustics. Det er meget interessant, at Audiophile har fået forhandlingen af YG Acoustics. YG Acoustics laver nogle af verdens fineste højttalere. Om de er verdens bedste (?) - det er der mange (også højttalerproducenter) der postulere, at de gør. Anmelderne og publikum kan være meget uenige. Men, der er noget helt specielt omkring YG Acoustics markedsføring. Her lidt historie: Da YG Acoustics kom på markedet for ca. 15 år siden gik de ikke stille med dørene.  Mange spærrede øjnene op, da YG Acoustics begyndte at bruge sloganet; ”The Best Loudspeakers on Earth - period” – om deres topmodel. Det gav meget presseomtale og højttalerne blev naturligvis testet op imod andre ledende højttalere. Et dristigt markedsføringsinitiativ. Heldigvis for YG Acoustics har mange internationale test vist, at der er noget om snakket. YG Acoustics har fået mange fine anmeldelser og mange tilhængere for deres præcise og detaljerede lydgengivelse. Mange faktorer spiller naturligvis ind når ”verdens bedste” højttaler skal fremstilles. Et stift kabinet fremstillet i anodiseret aluminium (med lav egenlyd) er uden tvivl en del af forklaringen. Men også stor ihærdighed omkring udviklingen af højttalerenheder og delefiltre er afgørende faktorer. Er man bare en lille smule interesseret i at se, hvordan højttalere fra YG Acoustics fremstilles bør man bruge lidt tid på at besøge deres hjemmeside. I små videoklip viser idemanden Yoav Geva (YG) og marketingchef Dick Diamond rundt på fabrikken i Denver. Man ser blandt andet, hvordan virksomheden fremstiller højttalermembraner til bas-/mellemtone-enheder i blokke af aluminium. Aluminiumsblokkene bearbejders med avancerede CNC-maskiner og en meget stor del af aluminiumsmaterialet fjernes (vel mere end 95%?). Tilbage står en membran, som på ydersiden ser ”traditionel/klassisk” ud. Bagsiden af membranen er imidlertid bearbejdet med et forstærkningsmønster, som gør, at membranen (efter anodisering) bliver stiv og stærk. YG Acoustics kalder princippet ”Billet core”. Med metoden kommer opbrydningerne (=forvrængning) i membranen til at ligge relativt højt i frekvensområdet. Dermed bliver opbrydningerne lettere at minimere via delefilterteknikken. Nogle af embranerne drives i øvrigt af magnetmotorer fra danske Scan Speak. Diskanten er også specielle. En softdome-membran kombineres med et særligt afstivningssystem gør, at der kan opnås et meget jævnt frekvensforløb.

Disse fremstillingsmetoder er ikke gratis. Audiophile spillede på den mindste højttaler i YG Acoustics program - ”Carmel II”. Den koster 225.000 kr. i Danmark (for et sæt). Det er ikke nogen fysisk stor højttaler og mange tænker (umiddelbart) at ”det er mange penge” for så lille en højttaler. Men, man skal ikke lade sig snyde for et seriøst lyt. Tag tid til et lyt og find ud af, at højttalerne har mange af de kvaliteter, som vi er mange, der søger. Blandt andet evnen til at få ”musikken ud af højttalerne” og en særlig evne til at ”forsvinde i lydbilledet” sådan, at lyden bliver næsten 3-dimensionel og levende. Det er masser af detaljer.

Højttaleren er samtidig i stand til at gengive et ganske imponerende lydtryk og dybde størrelsen taget i betragtning. YG Acoustics større Sonja modeller (Best Loudspeaker on Earth) udvikles på samme måde – der er bare mulighed for at få mere lydtryk og lavfrekvent information. Men, så skal man have en del flere penge op af lommen. Audiophile kan oplyse om priserne på de øvrige modeller i programmet.

Omkring forstærkervalget til Supertræf fortæller Henrik Berg, at Audiophile gerne vil vise, hvad en prisfornuftig (52.500 kr.) integreret rørforstærker fra amerikanske VTL kan byde på. Forstærkeren VTL ”IT 85” gjorde det rigtigt godt i kombination med højttalerne. Under den relativt lange lyttesceance på bedste plads med et vist lydniveau blev man ikke lyttetræt og VTL forstærkeren havde fuld kontrol over højttalerne.

Inden signalet kom ind i forstærkeren fra pladespilleren var signalet en tur forbi den separate RIAA forstærker – en VTL ”2,5” til ca. 26.000 kr.

Pladespilleren var fra VPI - et velkendt mærke i Danmark, som generelt giver stor værdi for pengene. Modellen, der blev spillet på var en VPI ”Signature”, som med værk og tonearm koster i alt 52.500 kr. Pick-up en var den anmelderroste Lyra Kleos (25.500 kr.). Lyras pick-upér er meget roste internationalt. Har man mange penge kan Lyra tilbyde pick-upér i hundrede tusinde kroners klassen.

Omkring firmaet Audiophile: Henrik Berg og Frank Spanner fra Audiophile var begge meget engagerede på Supertræf. Henrik Berg oplyste, at de er ved at færdiggøre et showroom i Bryrup. Og, man kan aftale et besøg hos Audiophile allerede nu.

Man kan starte med at orientere sig yderligere på hjemmesiden www.audiophile.dk

Poul H. Hansen


 

Excotic Audio:
Exotic Audio på Supertræf 2018

Jeg fik mulighed for at sidde i bedste lytteposition i en time og fik en god og grundig introduktion til Exotic Audios udstyr på Supertræf. Det var en rigtig god oplevelse – fin information og præsentationsmåde – og gode musikalske oplevelser. Rummet er ikke idealt til kritisk lytning, men det var bestemt muligt at skabe en god lytteoplevelse. Acoustilux-gipslofterne og et tæppe på gulvet fungerede fint.

Exotic Audio havde valgt at spille gennem et sæt nye Living Voice IBX-R3 højttalere fra Tyskland. De klassisk udseende højttalere er ret nye i Danmark. Højttalerne er bestykket med Scan Speak højttalerenheder og de er meget effektive – de opgives til at have en effektivitet på 94 dB!!!. Det er en klassisk tovejs konstruktion. Højttalerne fås i flere finertyper. Den vi så og hørte i Viborg var en smuk og eksklusiv finer til en sætpris på ca. 61.000 kr. En større udgave af samme model fås med eksternt delefilter. Skal det være meget større fra Living Voice – da skal man se i retning af deres store hornsystemer – prisen følger i millionklassen.

Forforstærkeren var den velrenommerede EAR 868PL (46.400 kr. med RIAA/MC-modul – eller 34.800 kr. uden RIAA-modul.)

Forforstærkeren var gennemgående under demonstrationen. Derimod blev der skiftet mellem effektforstærkerne – en EAR 861 røreffektforstærkeren (59.350 kr.) – og en strømstærk transistor-effektforstærker – CODA S55 (ca. 50.000 kr.), som fordobler ydelsen hver gang modstanden halveres – eksempelvis fra 2x50 watt (8 ohm) – 2x100 watt (4 ohm) – 2x200 watt (2 ohm) – 2x400 watt (1 ohm). Inden CODA forstærkerne forlader fabrikken testes de med 1 ohms belastning i en uge inden de får lov til at komme ud i det virkelige liv.

Der var klar forskel i lyden, men begge effektforstærkere var gode match til højttalerne.

Living Voice højttalerne var i øvrigt ikke noget problem at håndtere for nogen af forstærkerne. Med en effektivitet på henved 94dB (!!) var højttalerne i stand til at give et godt lydtryk med relativ lav effekt. Samtidig er impedansen opgivet til 6 ohm og dermed lette at drive.

En CD-maskine – en EAR Acute (i sort til 37.450 kr.) - var med i opstillingen. Den har fået meget meget fine anmeldelser internationalt, men Exotic Audio spillede mest vinyl mens jeg var på besøg.

Demonstrationen skete først og fremmest på to pladespillere. En meget smuk sort Dr. Feickert ”Blackbird” var monteret med to tonearme. Den ene tonearm – en Jelco TK-950L var der pick-up på. Pick-upén var en Micro Benz ”Ref. S”. Samlet pris for denne pladespiller er ca. 75.000 kr. Den gjorde et rigtigt godt indtryk.

Men, men. Man skal (måske?) passe på med at prøve en ekstra seriøs vinyl-aftaster. Man kan godt blive lidt afhængig. Skiftet i lydkvalitet til den danske pladespiller fra Hartvig Audio med separat motor, tung pladetallerken bestående af både aluminium og kobber, var sat op med en rigtig Rolls Royce tonearm fra Triplanner og en ret speciel japansk pick-up; ”Madaka” fra Miyajima Lab. Pick-up´en er en af de mest kostbare i Miyajima Lab-programmet og var angiveligt udstyret med en special cantilever fremstillet af en meget sjælden form for ”bambus” – udvalgt på grund af materialets særlige stivhed og dæmpning. Den samlede opstilling med Hartvig Audio pladespiller, Triplanner tonearm og Miyajima pick-upén løber op i næsten 200.000 kr. Men sikke lyd der kom ud af den kombination. Tonearm og pick-up koster hver ca. 50.000 kr. Alle burde lægge øre til den kombination.

Lyden var generelt meget detaljeret, åben og musikalsk på Exotic Audio stand. Om der blev lyttet til EAR eller CODA effektforstærker - den samlede opstilling gjorde en glad og man kunne uden tvivl lytte til anlægget i mange timer uden at blive træt.

Det var en rigtig fin demonstration fra Exotic Audio. Der var en rigtig god stemning og meget information om produkterne. Og sjove historier om Tim de Paravicinis (grundlæggeren af EAR/Esoteric Audio Research) samarbejde med verdensstjernemusikere – fin bonusinfo.

Exotic Audio forhandler EAR/Yoshino, Air Tight, Dr. Feickert, Hartvig Audio, Living Voice, CODA, Triplaner, Koetsu, ZYX, Benz Micro, Jelco, Tiglon, Audio Desk System, Graham Audio, Spendor, LFD og Miyajima.

Exotic Audio har eksisteret siden 2009. Exotic Audio ligger i Willemoesdage i København. Henrik Rasmussen fra firmaet oplyser, at Exotic Audio lægger vægt på at forhandle kvalitetsproduktet, som giver meget høj værdi for hver investeret krone. Det lykkes rigtigt godt.

Man kan kontakte Henrik Rasmussen/Exotic Audio i Willemoesgade i København. Man kan også starte med at orientere sig på hjemmesiden www.exoticaudio.dk

Poul H. Hansen

 

High-End Stereo:
Om ”High End Stereo”

Highend stereo har nu eksisteret i 3 år.

Indehaveren Peter Heinrich, har i mere end 25 år haft HIFI som sin hobby, så det er med entusiasme og passion, at han nu også har det som levevej.

Peter har altid hældt til den analoge lyd, og at musikken skal gengives med glæde og troværdighed.

Dette afspejler sig i de mærker han har på sin hjemmeside.

Udstyr der blev spillet på.

Setup 1. (Primært rør)

Højtaler:                             AudioSoultions Figaro XL

Effekt:                                Audiovalve Baldur 300 plus ( Mono rør trin)

Forforstærker:                    Audiovalve  Eclipse

Pladespiller:                        Sota Star

Riaa:                                   Audiovalve Sunlida

CD afspiller:                        REVO DS-1

Kabler:                                Albedo Silver og diverse andet.

 

Sikken et imponerende set up!

Det var lykkedes Peter at få det første sæt af AudioSoultions Figaro XL højttalerne hjem til Supertræf 2018, så vi kunne bryste os med, at dette var en ”VERDENS PREMIERE”

Imponerende højtalere, og prisen, ja kig på HIGHEND STEREO´s hjemmeside, de er billige, når man snakker HiFi

Til at drive højtalerne var valgt ligeså imponerende Audiovalve Baldur 300 plus, et af verdens allerbedste rørmonotrin! 240 W klasse A triodekoble monoblokke.

Jeg syntes jo, at det er fedt, at udstilleren kommer med noget af det ypperste som vi jo af forskellige grunde ikke ser eller oplever hver dag.

Der blev vekslet lidt imellem SOTA pladespilleren og Norma CD.

Det er altid svært at give en fyldestgørende anmeldelse af de enkelte dele i sådan en kæde af forskellige produkter.

Hvis der var tale om et enkelt produkt som jeg havde fået hjem, og puttet i min egen kæde, ville det være muligt at give en mere nøje beskrivelse at produktets egenskaber.

Men lad mig slå fast, at der var en imponerende stor lyd i dette lokale, ja jeg er til store højtalere og tungt grej.

I dette lokale var der heller ikke noget med at spille ”HiFi-rigtige indspilninger”, nej der blev spillet lidt af hvert, og havde du din egen cd med, ja så blev den også smidt på uden tøven.

Dette set up spillede meget livagtigt, og vi havde bund og krop på her.

Der er ingen tvivl om, at med dette set up, bestående primært af rør-grej  (Audiovalve Baldur 300 / Eclipse) så var stemmer og instrumenter gengivet livagtige, sprøde og med atmosfære.

Jeg hørte bl.a. en del numre fra Leonard Cohen´s ”Dear Heater”, hvor instrumenter blev gengivet meget troværdigt, og Cohens stemme stod meget livagtigt.

Højtalerne fik også den obligatoriske test med The Sheffield Drum Record , og dette klarede de med bravour. De  240 triode watt fra Audiovale havde godt styr på tingene, og her må igen siges, at rør er med til at tilføre lidt magi, man fornemmer trommestikken, trommeskindet og sveden i luften. Rigtig godt gået! Det er præcis én af fordelene ved store højtalere.

 

Setup 2. (Primært transistor)

Højtaler:                             AudioSoultions Figaro XL

Effekt:                                 Norma Effekt PA 150

Forforstærker:                    Norma Forforstærker SC-2

Pladespiller:                        Sota Star

Riaa:                                   Norma indbygget

CD afspiller:                        REVO DS-1

Kabler:                                Albedo Silver og diverse andet.

Her blev Audiovalve-delene skiftet ud med Norma transistor-grej.

Og hvad skete der så? Først og fremmest fedt at vi også kunne opleve det.

Helt klart en anden lyd eller lydfilosofi.

Lydbilledet ændrede sig, man kunne faktisk argumentere for, at bunden blev mere strammet op, lyden blev mere præcis og måske gik lidt af atmosfæren væk som rør tilsætter. Nogle vil mene, at lyden blev mere korrekt.

Jeg hørte de samme numre på dette set up 2.

Ingen tvivl om, at Norma er kvalitets-grej, der spiller med autoritet og høj grad af detaljering.

Dette udstyr gør ingenting forkert, og vil nemt kunne hamle op med meget dyrere grej. Sikke finish og kvalitet!

Peter havde også været så venlig at vise flere andre produkter frem, fra bl.a. Audio Analoge, som vi må have til gode at høre en anden gang.

Se venligst billederne.

Tak til Highend stereo, for at lade os opleve det medbragte grej.

For tekniske specifikationer, priser etc., venligst besøg hjemmesiden.

http://www.highend-stereo.dk/index.html

 

Kado Sound:
Kado på
Supertræf 2018

Lytte oplevelse på Kado-Sounds stand

Jeg havde den store fornøjelse at lytte til fynske Kado-Sounds medbragte grejer. Det foregik i et regulært, rektangulært rum på ca. 30 kvadratmeter, som antagelig var en anelse mindre dæmpet end et sædvanligt lytte rum eller stue.

KADO er et forholdsvis ungt firma, som drives af Brian Skov og Michael Godskesen på ægte entusiastisk vis, hvilket tydeligt lader sig høre. Jeg har hørt deres spændende højttalere på et tidligere Supertræf og var spændt på at høre sagerne.. Det viste sig at forventningerne blev indfriet – så rigeligt, endda.

Der er et par højttaler modeller i sortimentet, i serien Etiam, hvorfra det er den største, Duplex, vi hørte ved denne lejlighed. Desuden centerhøjttaler og subwoofer.

Firmaet laver også selv audiofile kabler, som benyttedes hele vejen igennem signalvejen på det opstillede anlæg. I denne opstilling fra Ultra serien, som jeg mindes at have stødt på i en vældig positiv test. Det var på Nerds´ hjemmeside, mener jeg. Kablerne koster fra små 3.000 kr. (Power) til ca. 6400 kr. (2x3 m højttaler).

Grejet vi lyttede på:

Højttalerne:

Kado Etiam: To-vejs, slanke gulvhøjttalere i elegant design – her i en flot sort lakering. De måler 18x30x95 cm, vægt 23 kg. Driftseffekt nominelt på 87,5 db og frekvensområde 40 – 30.000 hz (-2 db). Højttalerne er ikke endelig prissat, men man regner med at et sæt løber op i nærheden af 30 tusser. Se www.Kado-sound.dk.

Forforstærker og streaming:

Phison PD 2 SE: Forforstærker med dac, hvor der er gjort meget ud af optimering, bl.a. ved separate strømforsyninger (15 stk.). Det er en kompakt maskine med high end dyder, hvor perspektiv, transparens og klang er prioriteret højt. Prisen: 50.000 kr.

Effektforstærker:

Phison A2.120: Forstærker, baseret på J-fets og bipolare bolcher. Konstruktionen virker særdeles ambitiøs og innovativ, med kræfter og bundtræk i form af 2 x 120 w (dobler op ved halvering af impedans) og 60 A i spidserne. Der er tre dobbelt buffer i udgangen for stabil drift af alle højttalere. Se www.phison-audio.dk.

 Lytte indtryk, i korthed!

Der blev både spillet musik med overvejende akustiske instrumenter, samt musik med mere komplekst og voldsomt indhold. Men det bliver underordnet, når man lytter til denne kombination, da Kado Etiam,højttalerne, med Phison grejet bag sig, frem for alt spillede levende, homogent og ægte. Det er det væsentligste indtryk, punktum. For når musikken spiller som her, glemmer man nemt det tekniske, og det må være det, det handler om. Skal jeg gå mere analytisk til værks, så er der indtryk af at klangen fremstod ægte og ganske dynamisk, uden skarpe kanter, med udmærket sammenhæng fra bund til top, herunder en meget autentisk mellemtone. Masser af luft i toppen fra alu domerne, uden generende sibylanter, selv om denne skribent ikke tidligere har været tilhænger af metal domer. Min medlytter og jeg var tillige enige om, at højttalerne lavede det forsvindingsnummer, alle vi audiofiler stræber efter.

 Alt i alt en positiv og medrivende musikalsk oplevelse. Lidt utraditionelt vil jeg slutte af med at citere konstruktørerne selv, da jeg kan tilslutte mig: ” De spiller al slags musik overbevisende uanset genre, og der kan lyttes i timevis uden lyttetræthed, da de ikke bliver spidse/skingre i toppen.

De lyder af meget mere end prisen antyder, og vokser med opgaven, når det foran-spændte grej opgraderes”

Tak til drengene fra Kado og god vind fremover!

 Lars Lund Thomsen

  

 

Lyd og kabel:
Lyd og Kabel på Super træf 2018
Jeg har været så heldig at skulle skrive om Lyd og Kabel, som er en lille privat forretning der har huse i min gamle hjemby Randers. Så vidt jeg husker startede den i 2016 og har mange spændene fabrikater man ikke ser så tit. Det være sig Xavian, Atoll Electronique og Xindak blandt andre. Til træffet var det medbragt Xavian Callilope hvilket er den mellemste model i deres topserie. De er produceret i massivt træ og står virkelig flotte. De har en følsomhed på 90dB og et frekvens response fra 33Hz til 30000Hz. De var matchet med elektronik fra Atoll. Hhv en Atoll IN300 integreret og en Atoll AM200SE effekt trin da der blev kørt bi-ampning.

Af lydkilder blev der skiftet mellem CD og DAC combo ligeledes fra Atoll og Project RPM-9 Carbon. Grundet akustiske udfordrringer i rummet blev det ikke til de mest dynamiske “Hi-Fi” skæringer man ofte hører til hifi træf. Men jeg skal love for de kunne skabe musikalsk stemning i lokalet. Sikkert kombineret med det dæmpede lys der var i rummet, samt de sorte absorbenter ophængt på væggene. Selvom det ikke var musik der tilkaldte tendensen, var det ret dynamisk i de lave oktaver fra højttalerene. Ikke anmassende men behageligt, og sikkert som produceren har tiltænkt de skulle lyde. Der var absolut ikke noget der var anmassende og lyttettræthed er absolut fraværende. En absolut god Tjekkisk/Fransk combo. 

 Kenni Boesen

 

StudioSound:
StudioSound på Supertræf 2018

Jeg var så heldig, da jeg kom ind til StudioSound at jeg fik en plads i midten, hvor jeg nogenlunde vil tro at lyden var bedst.

Der blev spillet på et anlæg bestående af:
Devore Gibbon 88 Højtaler.
Auralic Aries G2 streamer.
Auralic Vega G2 dac.
Taga HTA-2000Bv.2 integreret forstærker.

Jeg skal ikke komme ind på at fortælle om højttalere og apparaters kvaliteter, men kun fortælle at det var en yderst positiv oplevelse at høre det samlede system. 

Der blev spillet musik lige fra Hans Theessink til Infected Mushroom og Rammstein.

Lyden var god, den var tydelig og klar. Men samtidig meget musikalsk, er der nogen, der kalder det. Man kunne godt høre, det var en forstærker med rør. Der var monteret lidt bedre rør end standard.

Systemet var alt nok til Hans Theessink og lignende musik, hvis man spiller Infected Mushroom eller Rammstein og vil have de laveste oktaver og trykket fra dem med, så kan det nok anbefales at man enten køber en lidt større højttaler eller kombinere med en subwoofer.

Et virkeligt godt system der beviser at streaming ikke bare er moderne bekvemmelighed, men også kan være ægte high end lyd.

-Per-