Viborg Musik og Hifi klub

Hjem  Arrangementer  Supertræf  Links  Om Klubben  Galleri

Supertræf den 14. 09. 2019

Trident Trio spillede lidt blandet jazz i cafeen, og på en måde så man skulle tro at de ikke lavede andet.
Og der blev handlet brugt på gangene.


Her kan du læse en beskrivelse af de forskellige udstillere, der er billeder under teksten, klik for større billede.

ACTIV Hifi
Det startede egentlig for et par år siden I Århus, hvor vi var en flok musik- og hi fi tosser fra klubben, som var til messe på et stort hotel i byen. Der var mange lytteindtryk den dag, og en del gode oplevelser – både af den slags med imponerende (og hundedyrt!) grej, og den anden slags, hvor musik, grej og præsentation går op i en højere enhed. Sådan havde denne anmelder det på Acitv- Hifi´s stand, hvor grejet formidlede gode musikoplevelser, som skilte sig ud fra alt det andet, jeg lyttede til den dag.

Så det var en stor fornøjelse at møde Carsten fra Activ Hifi igen her på Supertræffet, hvor jeg lyttede til rigtig musik på et spændende anlæg, hvor jeg kunne genkende meget af grejet fra sidste gang – fint! Rummet var et af de mindre – rektangulært og ca 30 kvm. og kunne godt sammenlignes med sådan en stue eller lytte rum, som er forundt de fleste af os.

 Præsentation og lytte sessions foregår i dialog med os gæster, så der er liv og snak mellem de musikalske indslag. Grejet introduceres hen ad vejen uden ret meget teknisk nørderi. Derfor fik min ledsagerske, som ikke er hi fi interesseret, en god, hifi-formativ oplevelse, altså syn for sagn med at god hardware, som er kyndigt sammensat, højner musikoplevelsen. Bemærk, at der er tale om et analogt anlæg med pladespiller (værk, tangentialarm og pick up) fra tyske ClearAudio.

 Jeg skal forsøge at sætte ord på nogle af oplevelserne, men først en præsentation af det grej, vi lyttede til:

-          Højttalere fra finske Gradient, model Revolution, med en coax enhed og 2 x x12´ basser i lukket kabinet. Pris vejledende 52.000,-

-          Værk:  Clearaudio Innovation Compact. Pris vejl.  47.000,-

-          Arm: Clearaudio TT5 CCA

-          Pick up: Clearaudio Concerto V2, pris vejl. 18.500,-

-          RIAA: Clearaudio Balance V2, pris vejl. 19.650,-

-          Forstærker, integreret:  Acoustic Arts , model Premium (2x130 watt), pris vejl. 52.000,-

Lytteindtryk:

Overordnet: Musikalsk, afbalanceret og velopløst lyd, med fremragende dynamik, som gør oplevelsen medrivende og engagerende. Nogle af gutterne fra klubben mener jeg lægger (for) meget vægt på gengivelsens dynamiske aspeker, men hold nu kæft hvor er det kedeligt at lytte til musik, hvor der blændes ned for dynamik og drama! Sådan er det jo ikke, når man hører musikken live, nej, musik består af dynamik og pauser, har jeg hørt, og tilslutter mig!. Og jeg synes det er her, det ofte kniber på mange anlæg – osse de rigtig kostbare. Dynamik og smæk leveres i rigt mål her – uden det bliver råt eller hvast – men med fin opløsning og sammenhæng fra bund til top. Gradient kan åbenbart det der med at konstruere sammenhængende lyd med coax enheder, og fuldt tilfredsstillende bund fra et lukket bassystem.  Derfor kom en middelmådig indspilning som ”Lazy” med Deep Purple til at lyde forrygende. Fedt at gammel rock med Gillans skrigen og Blackmoores Strat for fuld skrue, formidles ægte og energisk - helt uden den gjalden og påtrængenhed, som jeg forbinder med genren.

Lou Reeds ”Walk on the wild side” siger mine noter, at der er fin opløsning, stort lydbillede med ro/sort baggrund. Masser af liv og fylde i kvindekor og saxsolo – en af de bedste oplevelser, undertegnede har haft med dette nummer, og jeg har hørt det utallige gange. Pladen er jo et mesterværk. Gengivelsen her bød forresten på ny indsigt i musikken for mig med de der korpiger, og noget med lagene af guitarer, der er mixet ind i indspilningen – ikke dårligt!

Videre med noget frisk, akustisk jazz – og endnu en halvfjerdser indspilning: Yamamoto trio, ”Midnight sugar”, 45 omdrejninger. Jeg har jo selv pladen, og i min samling er den en perle, det gælder også lydkvaliteten.  Åbenbart har min pick up notorisk forvrænget i de kraftige passager med flygelet, det lyder nemlig til at instrumentet er miket op helt nede i kassen, så det må ligge i indspilningen; nej, her er der ingen mislyde, men sprudlende, levende blues med rytme, puls og smæk i trommerne. Arm og pick up, hvor fabrikanten vistnok har patenteret magnetsystemet, må ha en væsentlig del af æren her.

Lignende oplevelse med det gamle Robert Johnson bluesnummer ”Love in vain” med Stones fra lp`en ”Stripped” , som lød sprødt, frisk og fuld af liv, med super naturlig gengivelse af Jaggers stemme. Pladen synes jeg er lidt af en blandet oplevelse, men numrene på den, som er optaget live i studie, lyder bare godt –osse her. Pladen kan anbefales til audiofile, som ikke nødvendigvis er Stones fans.

Tak til Activ Carsten for fine musikoplevelser, hvor gearet performer forrygende, i musikkens tjeneste.  Det er altså grej hvor man kan høre en masse forskellig musik, og næppe fristes til at lade sig begrænse til de der røvkedelige audiofile indspilninger. Carstens usnobbede tilgang til hi fi og musik bidrager til oplevelsen.

Lars Lund Thomsen

Audiophile  Pladekisten
Lad mig mig begynde med at nævne, hvilket udstyr Audiophile havde valgt at demonstrere på dette års Supertræf:

Raidho TD 1.2 standerhøjttalere
VTL IT-85 integreret rørbaseret forstærker
Nagra CDT CD-drev
Meze Empyryan og Hifiman hovedtelefoner
Ideon Audio Ayazi mk. II  DAC
Netkabler, digitalkabler, signalkabler og højttalerkabler alle fra Wireworld
Nordost QRT Qb8 strømskinne
Reolsystem fra Alpine Line

 Det er egentlig ikke tilfældigt, at jeg ovenfor nævner Raidho-højttaleren først. Jeg betragter nemlig  denne ganske kompakte højttaler som det bærende og måske mest bemærkelsesværdige delelement i det visuelt ret enkle set-up fra Audiophile.

 Højttaleren er nu engang den komponent i et anlæg, som sætter det sidste og afgørende aftryk på lyden fra ethvert hi-fi-anlæg, og her var der absolut tale om et positivt aftryk, tør jeg godt afsløre allerede nu.. Men nu er model TD 2.1 så også en højttaler, som har noget at leve op til, da den er efterfølger til den meget velanskrevne model D 1.1 fra samme firma. 

 Hvordan lød det så? Lydbilledet var stort, og lyden og musikken kom helt fri af højttalerne på eksemplarisk vis. Detaljeringsniveauet kunne man bestemt heller ikke sætte en finger på, ligesom dynamikken var på et højt niveau fra bund til top i frekvensområdet, som ikke mindst opad føltes som værende meget udstrakt.

 Hvad så med bunden – her kunne frekvensområdet vel umuligt være særligt udstrakt fra en højttaler i denne størrelsesklasse? Tjah, sub-oktaverne nåede højttaleren nok ikke at dække helt, men alligevel savnede de fleste næppe bas, da der i hvert fald subjektivt var en rimelig tyngde i bassen, selv om højttaleren her spillede i et rum, som bestemt kunne siges rent størrelsesmæssigt at være i overkanten til denne kompakte men flot designede standerhøjttaler. Er man uenig, kan man jo altid supplere med en kompetent subwoofer.

 Selv om det er højttalerne, der sætter det sidste aftryk på lyden, så ville det jo aldrig blive så godt som ovenfor beskrevet, hvis ikke elektronikken og kablerne foran var af høj klasse – og det er jeg sikker på, at de var her. VTL-rørforstærkeren syntes at være i sit es, når den skulle drive den fine lille højttaler fra Raidho. Og når man har at gøre med kompakte og meget åbne og detaljerede højttalere som disse fra Raidho, ja, så er rørforstærkere ofte et godt valg, føler jeg, selv om TD 2.1 givetvis også kan drives med godt resultat af gode, musikalske transistorforstærkere. Men som amerikanske Stereophile skrev om denne også kompakte VTL-forstærker: ”You really don't need much more than this”. Her i Viborg tydede alt på, at de har ret.

 CD-drevet fra Nagra fortjener også opmærksomhed; bl.a. fordi det designmæssigt giver mindelser om de små højkvalitets spolebåndoptagere, som Nagra i årtier har været kendte for at producere. Og Schweisisk kvalitet osede dette drev da også langt væk af. Det var jo dette drev, som skulle håndtere de kompetente indspilninger, som Christian fra Pladekisten i Aarhus fodrede det med, mens han samtidig fodrede lytterne med interessante detaljer omkring de forskellige albums. Han udstillede og solgte nemlig plader i den anden ende af dette lokale, og Henrik Berg fra Audiophile havde klogelig valgt at satse på et samarbejde.

På pladekistens stand så jeg i øvrigt ”Jazz at the Pawnshop” i nyeste 3 styks SACD-udgave fra Proprius. Og denne berømte indspilning er jo netop foretaget af producer Gert Palmcrantz på to små Nagra båndoptagere med meget høj båndhastighed. Jeg ved ikke, om denne skive nåede at komme på Henriks anlæg, men hvis den gjorde, ville anlægget have været i sit es.

 Afslutningsvis vil jeg nævne de fine reoler fra Alpine Line, som dette anlæg var placeret på. De var i en meget smuk finish og yderst tunge og gedigne, så mon ikke de også bidrog til den fine lyd? Det er jeg faktisk sikker på, at de gjorde. Henrik oplyste samtidig, at prisen på disse reoler var overraskende fornuftig, og at man kunne få dem i mange forskellige materialer – lige fra valnød over bambus til carbon. Interessant, må jeg sige, og det er i allerhøjeste grad også mit helhedsindtryk af lyden og anlægget i dette lokale. Tak til Henrik fra Audiophile for en meget overbevisende demonstration og til Christian for at tage del i samme.

- Andreas -

 

Blue Cat Audio

”Hvis I er ude at prøve en bil hos en bilforhandler, spørger I ham så om, hvilket fabrikat stempelringe, der sidder i bilens motor?” Det var der ikke rigtig nogle af gæsterne på Blue Cats stand, der mente, at de gjorde. Men hvorfor dog bruge denne analogi fra bilverdenen, kunne man spørge.

 Jo, Kennet og Daniel fra Blue Cat Audio brugte den for at forklare, hvorfor man angiveligt ikke går så meget op i teknikken bag de produkter, som firmaet fører. Produkterne bliver tværtimod valgt med ørerne, og man vælger kort og godt produkter, der falder i de to herrers smag, rent lydmæssigt. Er der kunder, der har et mere dybdegående teknisk spørgsmål om et af produkterne, så skaffer man svaret fra fabrikanten.

 Man ønsker således kun at sælge produkter, som man lydmæssigt selv er betagede af. Efter min mening en befriende tilgang til musik og hi-fi i en verden og en branche, hvor det hele ofte kommer til at handle om noget så teknisk, at man kan føle, at det er svært at begå sig i en samtale med ligesindede uden at have en meget tilbundsgående viden om elektronik og akustik. Det er ikke sådan, at folkene fra Blue Cat Audio ønsker, at det skal være – det blev der ikke lagt skjul på.

 Hvilke produkter havde man så med til Viborg denne septemberdag:

Zu Audio Omen Definition Mk. 2 højttaler
Zu Audio Omen MK2 højttaler
Zu Audio Omen Dirty Weekend Mk. 2 højttaler
Alle kabler var fra Zu Audio

Acoustic Signature pladespillere:
Double X 
Storm/Challenger MK3 2018 
Diverse tonearme og pickupper (Ortofon) samt andet tilbehør

Cayin rørforstærkere:
Mt 35 Mk. 2 (ny integreret rørforstærker med indbygget Bluetooth)
845 PRO Anniversary Edition i anledning af Cayins 25 års jubilæum 
CS 100A - den vilde i familien af rørforstærkere iflg. Blue Cat. 
Mt 12 N lille integreret rørforstærker 

Audion rørforstærker:
Silver Night Anniversary 300B Hard Wired 7 watt (årets forstærker i Japan 2010)

Når nu folkene fra Blue Cat ikke lagde så meget vægt på det tekniske, så vil jeg heller ikke gøre det men i stedet gå direkte til at beskrive lyden fra Blue Cats anlæg. Jeg var forbi standen flere gange og hørte tre demoer med forskellige sammensætninger af apparater – tre set-ups. Dem vil jeg tillade mig at beskrive en efter en:

Set-up 1:
Her blev der spillet på Acoustic Signature pladespiller, CS100A 100 watt rørforstærker fra Cayin og Zu Audio Omen Definition Mk. 2 højttaler. Programmaterialet var techno-præget musik, og på opfordring fra en gæst på standen blev der spillet meget højt – faktisk så højt, at det var umuligt at vurdere perspektiv el.lign. Men det slog mig, at selv om det var tordnende højt, så blev det aldrig direkte ubehageligt at høre på. En meget vigtig egenskab for et anlæg, hvis man kan lide at afspille musik som f.eks. dette ved ganske høje lydstyrker. Og hvem kan ikke det engang imellem?

Set-up 2:
Her blev der spillet på Acoustic Signature pladespiller, Silver Night Anniversary 300B Hard Wired 7 watt rørforstærker og Zu Audio Omen Definition Mk. 2 højttaler. Programmaterialet var nu noget meget mere stilfærdig musik, og det var nu svært at sætte en finger på noget, hvad angik perspektiv, størrelse på lydbillede og klangbalance. En virkelig musikalsk og ganske hi-fi-rigtig oplevelse, vil jeg sige. De meget letdrevne Zu højttalere syntes at passe perfekt sammen med Audion 300B-forstærkeren.

Set-up 3:
Her blev der spillet på Acoustic Signature pladespiller, Cayin 845 PRO Anniversary Edition rørforstærker og atter engang Zu Audio Omen Definition Mk. 2 højttaler. Denne forstærker spillede med Full Music 300B rør i forforstærkerdelen og med 845 rør fra samme producent i effektdelen. Lyden fra dette set-up kunne minde om den lyd, som blev præsteret med Audion 300B forstørkeren, men det var som om, at en anelse af klarheden forsvandt – det virkede en kende mørkere måske. Men undlod man at laved denne sammenligning, så var det bestemt god lyd også i denne opsætning.

Alt i alt vil jeg sige, at jeg fik nogle rigtig gode og meget musikalske oplevelser hos Blue Cat Audio. Det var fra alle tre set-ups komfortabel lyd, meget letflydende og let at lytte til, også ved høje lydniveauer. På hi-fi-parametre som perspektiv, klarhed i lydbilledet og ikke mindst klangbalance, ja, da kom man også ganske langt – og allerlængst i det fremragende set-up med Audion 300B forstærkeren.

Det er min opfattelse, at de letdrevne Zu-højttalere med den letflydende og langtfra skrigende  spillestil satte et massivt og positivt præg på lyden fra de tre nævnte set-ups. Spiller man tit rytmisk musik i de ikke optimale indspilningskvaliteter, som ofte hører med i de populære genrer (og hvem gør ikke det?), så tror jeg ikke, at man finder mange højttalere, som kan matche Zu-højttalernes evne til at spille den slags musik, uden at det gør ondt i ørerne, og uden at man går meget på kompromis med de helt ideelle hi-fi-kvaliteter og -parametre.

Virkelig en højttaler, som har utrolig meget at byde på i den virkelige hi-fi-verden af i dag, hvor programmaterialet måske lige så ofte er Trentemøller, som det er Miles Davis eller Mozart. Jeg er sikker på, at denne højttaler – og ikke mindst i alle de tre nævnte set-ups - vil være i stand til at give musik fra alle tre vidt forskellige kunstnere/komponister en god og musikalsk behandling.

Tak til Kennet og Daniel fra Blue Cat Audio for en rigtig god, tankevækkende og musikalsk oplevelse på Supertræf 2019.

- Andreas -
 

High End Stereo

Tekst følger

Peak Consult
Mon ikke de fleste besøgende på Supertræf kender det danske High End højttalerfirma Peak Consult?
Hvis ikke vil jeg henvise til et besøg på firmaets hjemmeside;
www.peak-consult.dk

Peak Consult fremstiller kabinetter i træ af mange forskellige eksotiske sorter. Som det ses af billederne – og særligt oplevelsen af højttalerne i virkeligheden – er der tale om fremstillingskvalitet i verdensklasse.

Sebastian Gjerlufsen fra firmaet Audio Intimacy præsenterede os for to højttalere fra Peak Consult – Phoenix og Incognito.

Lad os starte med en advarsel: Den meget store, flotte og tunge (280 kg/stk) Peak Consult ”Phoenix” ligner en million, men højttaleren har en vejledende udsalgspris på 1.200.000 kr./sæt. Versionen, som blev vist i Viborg var med en flot sort akryloverflade, som ligner pianolak.

Ud over det flotte ydre byder Phoenix på nogle interessante tekniske løsninger. Overalt har Peak Consult været omhyggelige. Nogle eksempler - kabinetsiderne er med tykkelser på 3,5-6 cm stærke og veldæmpede. De specialfremstillede bas- og mellemtoneenheder leveres vanen tro af Audio Technology og softdome-diskanten kommer fra ScanSpeak. Delefilteret med de bedste komponenter og fylder en stor del af bagsiden på kabinettet. De bagudvendte basporte er afstemt under 20 Hz. Kabinettet er opdelt i sektioner til hver enhed – det kan man måske se på billedet. Højttaleren kan dog ikke adskilles i sektioner og derfor skal man nok gerne være to mand, når man skal have højttaleren ind i ens lytterum.

Den anden højttaler fra Peak Consult var den noget mindre standerhøjttaler ”Incognito”. Versionen, som var med på Supertræf var fremstillet i massiv valnød. Bas-/mellemtoneenheden var igen en specialfremstillet enhed fra Audio Technologi og diskanten var tilsvarende 1” softdome fra ScanSpeak – som Phoenix. Delefilteret er monteret i foden/standeren. Der er tale om en basreflekskonstruktion, hvor porten vender bagud. Vejledende pris: 150.000 kr./sæt

Det meste af dagen blev der spillet på de store Phoenix højttalere. I det store system var en Accuphase DP 700 CD-kilde og effekten kom dels fra en 400 watt transistorforstærker fra ”Karen” – dels nye 30 watts mono-rørforstærkere ”Air Art 60” fra det svenske firma ”APS TubeTechnique”. Det var første gang jeg stiftede bekendtskab med de meget vellydende rørforstærkere og jeg fik lejlighed til at tale med den svenske konstruktør; Anders Pethrus Svensson, som på dagen var kommet til Viborg. Interesserede kan læse mere på hjemmesiden; www.apstubeteck.se.

Et sæt ”Air Art 60” - med tilhørende forforstærker - koster i øvrigt 120.000 kr. i Danmark.

Der blev ikke anvendt forforstærkere på dagen. Accuphase-CD-maskinerne har mulighed for niveauregulering. Kablerne, der blev anvendt, er udviklet af Peak Consult.

Lytteindtryk: Jeg var forbi det store lytterum flere gange i løbet af dagen. Lytteindtrykket var naturligt nok ret forskelligt afhængigt af, om der var fuldt hus (=dæmpning) eller få tilhørere i rummet. Trods lytterummets flere forskellige loftshøjder, dæmpninger i loftet, skæve vinkler og flader - gav rummet udfordringer. Ikke kun for Peak Consult. Vi har set og hørt om problemet ved tidligere Supertræf og alle, som jeg talte med var enige om, at lytterummet er den største udfordring i forhold til at få rigtig gode musikoplevelser med de store Phoenix.

Når jeg prøver at filtrere lytterummets indvirkning fra, er jeg ikke i tvivl om, at Phoenix er en rigtig en rigtig god højttaler. Der er tale om en ægte fullrange højttaler, som gengiver hele det hørbare frekvensområde med lethed. Der er perspektiv og sammenhæng i lydbilledet og Phoenix vil uden tvivl lyde bedre i mange andre sammenhænge. Phoenix er i øvrigt en ganske let arbejdsopgave for de fleste forstærkere. Højttaleren har en jævn impedanskurve med et minimum på 5 ohm – og en effektivitet på imponerende 94 dB. Derfor var de svenske 30 watts rørforstærkere slet ikke noget dårligt match til den store Phoenix.   

Meget sent på dagen blev der mulighed for at få et lille lyt til den nyeste version af standerhøjttaleren ”InCognito - ”20th Anniversary” – med den kraftige ”Karen” 400 watts forstærker spændt foran – og en mindre Accuphase (DP-510) som signalkilde. InCognito har gennem årene opnået mange flotte testresultater og højttaleren har været med til at vise, hvad danske High End højttalere kan præstere. Som navnet antyder er der (med løbende modifikationer) tale om en fejring af 20 året for InCognito-modellen og det er der ikke mange højttalermodeller, der kan prale med. 

Jeg fik mulighed for at lytte til et dejligt nummer med Miles Davis - igen. Placeret midt for højttalerne – meget tættere på (ca. 2½ meter) – med mindre lydstyrke - fik jeg en rigtig dejlig musikoplevelse. Sikke, der nu kom musik fra Peak Consult – og rummet var ikke længere et stort problem.

I forhold til oplevelsen med de store Phoenix er der naturligvis stor forskel på evnen til at spille dybt og højt. Men hellere lidt mindre lydtryk og mindre dybbas mod mere naturtro musikoplevelse – efter min opfattelse.

Ærgerligt, at der ikke var flere, der fik mulighed for at få et lyt til denne fantastiske lille højttaler.  

Poul H. Hansen
 

Pure Audio Projekt
The Show.

Viborg music and Hi-Fi club is a small club for hifi and music interested.

We make the “SUPERTRÆF” (show) approx. every 1.5 years.

Supertræf is a smaller hifi and music event, where we try to show ourlove, develop and foster the interest in hifi and music.

We are a smaller committee that organizes the show voluntarily and unpaid.

We hope that we will create joy and interest in music and hifi.

Rooms and acoustics are not the best in available rooms, but everybody does their best to make a good sound.

The guests at our smaller venue contribute to a very relaxed and positive atmosphere.

 

The Man; Zeèv  (PureAudioProject) 

Viborg Music and Hifi club, had made a scoop for this year’sSUPERTRÆF, we were so lucky to get the founder and constructor of PureAudioProject to our show.

I picked Zeèv Schlik up at Billund Airport and I met a smiling, and very positive man, who was very easy to get along with.

 

Zeèv`s background; He has a Bachlor in Eletricial  Science, and has worked with Hi tech and music industries for many years.

He also plays a piano so music occupies an important part in his life.

He started PureAudioProject  in 2013.

 

The set-up.

Ze´ev loves keeping it simple; he believes that simplicity can lead to superior sonic results! And within a reasonable cost.

This also allows the space for further experiments and improvement, all as per the personal taste and budget.

 

Speakers.

PureAudioProject Quintet 15 Horn1 (with PureAudioProject PAP-Horn1 driver) Open baffle speakers.

15″ Woofers: 8 x audiophile grade open baffle woofers, OB-A15NEO

Main Driver: TB, Horn1,

Passive Crossover: ‘Leonidas’ XO, configured to the specific main drivers

Nominal impedance: 8 ohm

Sensitivity: ~96db

Frequency Responce: from ~30hz (hearable and feel-able) to 20khz

(Remember these speakers are interchangeable and upgradeable, this goes for the filter, the full tone, wiring and of course finish…so there are lots of possibilities for personal taste.)  

 

Integrated amplifier.

Psvane Reference TS 845 – Really beautiful integrated amp.

845 tubes / Auto bias

25 watts per channel Pure Class A (8ohm, RMS)

46 kg.

 
Source.

The DAC was Roland U1, an external pro audio sound card connected to a Microsoft Surface PC, the Surface.

 

The sound.

I could be tempted to start with a conclusion “Once you go open baffle you`ll never go backJ

When you are seated in front of these huge speakers, you straight away get the feeling of a wall of sound.

These speakers have the magic of electrostatic speakers combined with the best from good box speakers. 

8 x 15 inch woofers, now that ought to give problems; no not here, the bass extension is very detailed, dynamic and airy (no box sound), and the 25 watt from Psvane had very good control. (Check this amp out, this is a serious amp, from China) 

The TB, Horn1; blended splendidly in, and integrated perfectly. 

The horn gives you a fantastic musical experience, very open and detailed.  You will not get fatigue or get tired of listening here.

Open Baffle, adds a dimension to the music, it gets more airy; the bass seams more real and live like.

The music flows, no compression here, very “real and true” to the music.

Try it! You might get addicted. 

I talked to many visitors, who had come into the room, and were frightened that they should listen to a screaming horn; they were all surprised, and very satisfied with the sound, and many had this room as a favorite at the show.

In the room, Zeèv played various types of music, and the system, threwback amazing sound.

These speakers can only be highly recommended, and dealing with Zeèv, is a pleasure.

 

Evert Nass  / Viborg Musik og HiFi klub.

SB Acoustics
Der var flere spændende højttalere på Supertræf 2019 og flere af dem kunne man opleve hos SB Acoustics.

Der var noget for enhver tegnebog hos SB Acoustics. Hvis vi skal starte i den høje prisklasse (ca. 39.000 Euro) var den helt nye rundstrålende højttaler fra BAYZ Audio særlig interessant. Jeg fik en samtale med direktøren og konstruktøren Zoltán Bay, som var kommet til Viborg i dagens anledning. Zoltán har udviklet mange audio-elektronikdele gennem årene og han var meget stolt over at vise den ene af foreløbig to nye højttalerkonstruktioner frem. Og den stolthed er let at forstå. Højttaleren byder på meget nytænkning – og den har mange lydkvaliteter. Højttaleren, der blev vist frem til Viborg er den mindste og hedder ”Courante”. Højttaleren er helt special og jeg mindes ikke at have set noget lignende. De indsatte billeder siger en del – BAYZ Audio Courante er den store sorte bøjede rørkonstruktion – og ikke til at tage fejl af.

Der er lavet et hav af forskellige højttalerkonstruktioner og opfindsomheden har været stor gennem tiderne. Der er lavet mange rundstrålende modeller med afsæt i linsekonstruktioner, der er lavet 360 grader bånddiskanter etc.  Og nogle arbejder sågar med vibrerende blade. Men, Bays konstruktion er alligevel særlig bemærkelsesværdig. Eksempelvis: I midten sidder en nyudviklet og patentanmeldt diskantenhed, som hedder ”BRS” tweeter (Bay Radial Speaker). Diskanten spreder lyden 360 grader horisontalt. På hver side af diskantelementet sidder en 7” bas-/mellemtoneenhed fra SB Acoustics (fra Satori-serien). Enhederne fra Satori-serien har generelt imponerende ydelser. Det helt specielle ved denne konstruktion er, at det er ”bagsiden” af bas-/mellemtoneenheden man ser og hører. Man ser simpelthen magnetmotoren, svingspolen, ophænget og chassiset. Delefrekvensen er ca. 2.000 Hz

Den interne opbygning af kabinettet er angiveligt også speciel – og også patentanmeldt. Der slap ikke informationer ud om den indre opbygning. Vi fik dog oplyst, at kabinettet - modsat mange andre konstruktioner – er meget tyndt (1 mm ???) og lavet af karbonfiber. Kabinetterne fremstilles af András Voloscsuk, som er kendt for at lave kabinetter til F1 racere og sportsfly. SB Acoustics/Danasian Audio er medudviklere og konsulenter for Bays Audio.

Lyden (?). Den var meget imponerende. Musikken kom virkelig ud i rummet. Ud over de fordele, som det rundstrålende princip kan give i forhold til realisme (af måske særligt i forbindelse med akustisk musik) var jeg også imponeret over ydelsen i basområdet. Det var trods alt kun to 7” basenheder, der skulle stå for den opgave – og der var ikke mange uønskede vibrationer.

Frank Nielsen fra SB Acoustics og Danesian Audio var enig i denne oplevelse af basydelsen, men han fortalte mig, at jeg da særligt skulle glæde mig til at høre storebroren ”Counterpoint”, hvor der sidder 2 stk. 9” SB Acoustics Satoni enheder i et større kabinet. De kan spille dybere med mere tyngde og samme præcision. Prisen på ”Counterpoint” – med tilsvarende BRS diskant - er dog omkring ½ million kr. Højttalerne fra BAYS Audio kan købes via SB Acoustics i Herning.

Ganske få mennesker har haft mulighed for at lytte til denne højttaler i Danmark – så denne demonstration på Supertræf kunne med lidt god vilje godt regnes for at være den første officielle præsentation af BAYZ Audio i Danmark. Interesserede bør læse nogle af de fine anmeldelser, som allerede ligger på Nettet. Eller kontakte SB Acoustics for en demonstration. Start eventuelt med at besøge Bay´s hjemmeside www.bays-audio.eu. Alt i alt en meget spændende og nytænkende konstruktion.

 I den anden ende af prisskalaen var der oplevelser, som virkelig også overraskede positivt. Det drejer sig om SB Acoustics højttalerenheder og højttalerkits. For mange (30-40) år siden synes jeg at huske, at der var et marked på relativt gode højttalerkits fra blandt andet SEAS og Dynaudio. Jeg prøvede i hvert tilfælde at bygge nogle kits i teenage-årene. Det var jo nemt. Man skulle blot samle nogle færdigfremstillede kabinetsider med lidt lim – og efterfølgende montere højttalerenheder og delefilter. Det kunne ikke gå galt.

Der er stadig højttalerkits på markedet, men det min fornemmelse, at folk i almindelighed slet ikke tænker på at købe kits. Udvalget at færdige højttalere er jo kæmpestort i alle prisklasser – så det er dejligt nemt og bekvemt at finde en højttaler, der kan passe til tegnebogen. Selv om der er enkelte pris/kvalitetsoverraskelser på markedet koster det i dag generelt ikke penge at få ”lyde” fra højttalere. Men det kan koste mange penge at få gode musikoplevelser. Og her er højttalernes kvalitet som bekendt altafgørende. De fleste entusiaster søger at optimere lydkvaliteten med de midler man har til rådighed. Derfor bør næste afsnit være særligt interessant.

SB Acoustics udvikler og sælger højttalerenheder, hvor der er fokus på alle elementer i konstruktionerne – og flere af enhederne fra SB Acoustics hører til de bedst ydende enheder - uanset pris. At enhederne overhovedet kan købes til fornuftige penge hænger sandsynligvis sammen med, at det er danske ingeniører og udviklere, der står for udvikling, design og optimering. Den mangeårige danske erfaring med udvikling af højttalere kombineret med et ønske om at forbedre ydelsen er afgørende. Når det ønske og viden kombineres med de mest avancerede udviklingsværkstøjer er der basis for at skabe højtydende produkter.

Dermed skulle man tro, at prisen og disse enheder ville blive skyhøje. Men produktionen af SB enhederne sker på topmoderne fabrikker i Indonesien – og dermed kan prisen holdes nede. Direktøren for SB Acoustics i Danmark (og Danisian Audio) Frank Nielsen kan fortælle om et meget spændende internationalt samarbejde. Interesserede bør tage et kig og fabriksbesøg på SB Acoustics hjemmeside www.sbacoustics.com

Jeg har altid forbundet SB med højkvalitets højttalerenheder og jeg ved ikke, hvor længe de har fremstillet højttalerkits. Men, på Supertræf 2019 fik jeg et par overraskelser med kits fra SB Acoustics. På billederne kan man se et lille udvalg af de kits, som SB Acoustics sælger.

”KITS” er i øvrigt en lidt sjov betegnelse i forhold til ”kits” fra gamle dage. For 30-40 år siden skulle man selv samle og lime kabinetterne – og selvfølgelig montere enheder og delefilter. I dag – med kit´ene fra SB Acoustics – skal man blot montere enheder og delefiltrene i de færdigsamlede kabinetter. Alt er med. Kabinetterne er samlede og lakerede. Og alt er i topkvalitet og det kan vel ikke tage mere end en ½ time at samle et sæt højttalere. Byggesæt fra IKEA er svært i sammenligning.

Jeg fik lejlighed til et kort lyt til model ”MICRO” (Satin White) til ca. 3.300 kr. for et sæt – og ”MICRO C” (Lamborghini Orange) til ca. 4.000 kr. for et sæt. Begge Micro-sæt er monteret med en lille 4” bas-/mellemtone med henholdsvis anodiserede aluminiums membran og keramisk membran. Diskanten er i begge en ¾” soft dome. Begge spillede imponerende musik. Og efter min mening springer Micro C rammerne for hvor godt noget kan lyde til rimelige penge.

Med en fordobling af prisen (ca. 7.500 kr./sæt) fik jeg et lyt til model ”ARA” (Satin hvid) – en tovejs stander-konstruktion med en ring-radiator diskant og en 6½ ” Satori bas-/mellemtoneenhed. Fantastisk lyd – og imponerende bas for så lille en konstruktion.

Største kit fra SB Acoustics, som var med på Supertræf 2019, var model ”Rinjani” (White satin) til en pris på ca. 15.000 kr/sæt. Jeg nåede ikke at høre Rinjani, men det er en gulvhøjttaler med to bas-/mellemtoner og en 1” Berylliumdiskant.

Med disse kits er der virkelig mulighed for at få valuta for pengene. Og priserne er altså i DK kroner.

SB Acoustics spillede på lækker elektronik fra GATO.

 Poul H. Hansen

 

Dyrholm Audio

Havde som altid nogle brugte og demo kabler med til en supertræf pris.

Jens Posselt
Havde sin nye højttaler med,
VikingSoundWave